HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Flow i buffertank
majmik
Er der en venlig sjæl der vil forklare hvad der bedst: Højest flow på primærside eller på sekundær, bør man bestræbe samme flow på begge sider?
Hvordan bliver lagdelingen påvirket af forskelig flow, vil det kunne aflæses på temp på henholdvis primær/sekundær side?

Jeg har en 300l buffer med en cirkulationspumpe på primærside der kan indstilles i 7 trin (den er sat i trin 1.) på sekundær er den en pumpe med automatisk flow og det ser ud til at der i fremløb på begge sider af buffer er den samme temperatur.
www.majmik.dk
Panasonic T-Cap 12kw med "All in one" indedel.300l Buffer. IntesisHome.
230 m2 med tung gulvvarme.
 
hamselv
Bufferen har normalt det formål, hydraulisk at adskille primær og sekundær. Særligt på anlæg hvor sekundær reduceres væsentlig, f. eks pga telestater og termostater. Og særligt på anlæg der dynamisk varierer primærflowet for at tilpasse sig en konstant delta T over veksleren ved varierende ydelser. Det være sig f.eks Bosch varmepumper der anvender en variabel varmebærerpumper der automatisk søger at tilpasse sig f. eks 7°C over veksleren og da den qva varierende fordampnings-, og kondenseringstemperaturer har varierende ydelser, vil sådan en VP gerne have lov til at bestemme flowet for at kunne køre bedst muligt.

På sekundæren kommer det svært an på hvordan tingene er strikket sammen. Har man en perfekt balancering kunne man egentlig undvære bufferen og gå direkte på varmebæreren. Men oftest anvendes/ønskes anvendt termostater og telestater til at lukke/dæmpe flowet. Det er så også lidt nemmere at håndtere. Flowet på sekundær er optimalt som primær. Men du kender i dette tilfælde ikke primær, da den svinger efter varmepumpens ydelse. Trimmer du så efter at max sekundær lidt mindre end max primær er det ikke så skævt og du vil bare opleve at buffer fyldes og tømmes. I den sammenhæng slukke du primær pumpen sammen med VP (med mindre du har noget med vandflow i en udedel, der dæmper man den til et minimum).

Alt dette under forudsætningen at man har styrelogikken der håndterer dette.
 
hamselv
Har bufferen gode diffusorer mindes jeg ikke at have oplevet høj/lav flow har ødelagt lagdelingen. Til gengæld har jeg set forskellige VV beholdere anvendt som buffere der har virket som et regulært blandekammer pga opblanding. Og det har kørt næsten lige så ringe som en forkert tilkoblet "rigtig" buffer.

Kører selv med mere flow på primær, og lidt variation på sekundær og har meget lang start/pause på mit anlæg (750 liter buffer).
 
majmik

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2543&pid=19186#post_19186]hamselv skrev:[/url]

Har bufferen gode diffusorer mindes jeg ikke at have oplevet høj/lav flow har ødelagt lagdelingen. Til gengæld har jeg set forskellige VV beholdere anvendt som buffere der har virket som et regulært blandekammer pga opblanding. Og det har kørt næsten lige så ringe som en forkert tilkoblet "rigtig" buffer.

Kører selv med mere flow på primær, og lidt variation på sekundær og har meget lang start/pause på mit anlæg (750 liter buffer).


Mange tak for at uddybe brugen af buffertank.

Hvordan ser du at der er et fornuftigt flow på primærside, er det delta T ?

Jeg er ikke klar over om Panasonic all i one slukker for cirkulationspumpen når udedel står stille!
Jeg har bemærket at varmepumpen ikke starter og stopper hele tiden efter der er kommet buffer på, men tager nogle lange træk hvor den tøffer stille og roligt derudaf!
www.majmik.dk
Panasonic T-Cap 12kw med "All in one" indedel.300l Buffer. IntesisHome.
230 m2 med tung gulvvarme.
 
hamselv
Har lavet en enkelt bette Panasonic LV. Den anvendte ikke styring af pumpen. Og du har ret. Den styrer så på kompressoren og kan holde sig kørende rent på styringen af kompressoren. Og netop den Panasonic jeg pillede ved ville være meget ked af at undvære en buffer, da den indbyggede flowvagt ville kunne generere fejl, hvis ikke den havde flow. På sådan et anlæg ville jeg nok forsøge at ramme primær = (ved fuld flow på sekundær). Så burde du uproblematisk kunne regulere lige så meget du lyster på sekundær vha telestater og termostater bagefter.
 
hamselv
Primær ville jeg nok stille sådan du får max delta 10-12° over veksleren ved fuld ydelse. Men konferer lige med din manual, hvad vejledningen siger. Muligvis skal det være lidt lavere. Læs vejledningen, der burde det være beskrevet.
 
majmik
Det var det vi oplevede da anlægget blev sat igang og der på daværende tidspunkt ikke var monteret buffer.
Den blev ved med at komme med fejl pga. flow og det var først da vi kom over 2bar på at den ville køre, lige så snart den kom under 2bar (det var typisk efter den havde lavet varmt vand og skulle tilbage til at lave varme) koblede den ud med flowfejl. Så blev der monteret en automatisk vandpåfylder så den aldrig kom under 2 bar.
Efter bufferen er kommet til kanden sagtens køre under 2 bar uden problemer så nu er påfylderen lukket.
www.majmik.dk
Panasonic T-Cap 12kw med "All in one" indedel.300l Buffer. IntesisHome.
230 m2 med tung gulvvarme.
 
hamselv
Automatisk påfylder??!?! Sådan en har jeg ikke hørt om! Og det lyder som noget vandværket vil dømme meget uhada. Du må end ikke have en fastmonteret slange på din påfyldning såvidt jeg er orienteret.

Den jeg har set og leget med, havde ihverttilfælde en flowvagt, og Kinnan's varmeste anbefaling var at have en bette buffer på, da den ellers ikke ville acceptere nedsættelse af flowet på varmebærekredsen. Og man havde ikke for gode erfaringer med at have en AVDO på til flowsikring.
 
majmik
Ja det kan godt være det ikke er helt efter bogen, men det var også kun en midlertidig nødløsning fordi oljefyret var smidt ud og der var brug for varme (21-12-15)
Jeg vil også tilføje at der sammen med buffertank blev opsat en 25l expansionsbeholder (Vvs syntes den indbyggede på 10l er i underkanten!)
www.majmik.dk
Panasonic T-Cap 12kw med "All in one" indedel.300l Buffer. IntesisHome.
230 m2 med tung gulvvarme.
 
PJ
Der er godt nok mange svære ord i denne tråd (for en amatør)
Det er lige før vi mangler et index, med alle fagudtrykkene.
mvh Poul J
Med venlig hilsen Poul J. Pensioneret bondemand fra Nordfyn, med 120 år gammelt stuehus, 200 m2 (65 m2 gulvvarme) og i dette forum nok GDS'er af værste skuffe.
April 2011 solvarme med 66 rør. Marts 2012 6 kwp solceller. Sept 2013 HPV jordvarme 600+2x50m slange, 300 l buffer tank, foreløbigt til at bruge overskuds strøm fra solceller, og sikkerhed for varme. (100 dage vinterfyring i Pilevang kedel (træ og halm(små baller)) 3000 l aku tank.
 
majmik

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2543&pid=19193#post_19193]PJ skrev:[/url]

Der er godt nok mange svære ord i denne tråd (for en amatør)
Det er lige før vi mangler et index, med alle fagudtrykkene.
mvh Poul J


Det har du ret iWink
www.majmik.dk
Panasonic T-Cap 12kw med "All in one" indedel.300l Buffer. IntesisHome.
230 m2 med tung gulvvarme.
 
majmik
Nu har jeg læst lidt i manualen og Panasonicen regulere efter:
1. Laveste udendørs temp.
2. Højeste udendørs temp.
3. Fremløbs temp. ved laveste udendørs temp.
4. Fremløbs temp. ved højeste udendørs temp.

Det vil sige at styringen ser på ude temp. og indstiller fremløbs temp efter det.

Men jeg kan ikke læse noget om at der bliver målt på returen, er det udelukkende fremløbs temp der afgør om der køres eller ikke?
www.majmik.dk
Panasonic T-Cap 12kw med "All in one" indedel.300l Buffer. IntesisHome.
230 m2 med tung gulvvarme.
 
hamselv
Det er fremløbet.

Er du på ren gulvvarme og vil f.eks gerne have lidt grundvarme på badeværelsesgulvet kunne en indstilling hedde Lav ude -12 høj ude +15 Lav frem 35-38° lav frem 23-25°. Så glatter den ud i toppen og holder de 23-25 frem uanset hvor varmt det bliver ude. Er du på radiatorer er det lidt mere svært at spå, men et veldimensioneret radiatorsystem kan oftest klare sig med 40-45° lav og ca 25-30 frem ved høj. Lavest mulige der giver tilstrækkelig komfort vælges. Jo lavere des bedre virkningsgrad.

Ja vi kunne da godt forsøge at skrive en "ORDBOG". Skal prøve at begynde på en varmepumpeordbog, så kom gerne med ord i ønsker uddybet, så skal jeg forsøge et eller andet. Så må vi lade det være op til admin hvor og hvordan den skal gemmes.
 
PJ
Tak for interessen, jeg ved ikke om "hamselv" har ændret sit ordvalg i det sidste indlæg, men her havde jeg ingen problemer med forståelsen Smile
Tidligere indlæg: jeg formoder at primær kredsen, er fra VP og til buffertank ?
jeg formoder ligeledes at sekundær kreds er fra buffer og til huset ?
Jeg ved ikke hvad Delta T er
Hvad er Hydraulisk adskillelse ? jeg tror godt jeg kan gætte på varmens lagdeling ?
Varmebære pumpe ?
AVDO ?

Og ja, jeg vedkender gerne at jeg er amatør, men prøver at forstå efter bedste evne.
Det er også muligt at jeg en dag, i forbindelse med nyt indlæg, skriver en længere roman om min tilgang til, og erfaring med mit varmeanlæg.
Med venlig hilsen Poul J. Pensioneret bondemand fra Nordfyn, med 120 år gammelt stuehus, 200 m2 (65 m2 gulvvarme) og i dette forum nok GDS'er af værste skuffe.
April 2011 solvarme med 66 rør. Marts 2012 6 kwp solceller. Sept 2013 HPV jordvarme 600+2x50m slange, 300 l buffer tank, foreløbigt til at bruge overskuds strøm fra solceller, og sikkerhed for varme. (100 dage vinterfyring i Pilevang kedel (træ og halm(små baller)) 3000 l aku tank.
 
hamselv
Primær ja....

Delta T = forskel i temperatur. Altså hvilken temperaturstigning, eller afkøling er der tale om.

Hydraulisk adskillelse = Når du udfører tilslutningerne således at f.eks to vandkredses pumper ikke indvirker på hinanden. Lavpraktisk oftest opnået ved at man i en tank har fire studse, bruger de to til sug fra tanken og de to til retur. Så kan pumperne i skubbe på hinanden, og det er kun den kreds hvor en pumpe kører, der har et vandflow.

AVDO = Handelsnavn for en overstrømningsventil. En fjederpåvirket ventil der åbner når trykket overstiger en given værdi. Bruges til at sikre at der er et vandflow i en kreds, når f.eks nogle termostatventiler lukker.

Sådan noget i den stil? Og undskyld der sniger sig fagudtryk ind. Erhverssygdom!
 
hamselv
Tror det kommer til at gribe om sig med en ordbog, men er nu startet. Kom frisk med fagudtryk i finder svære eller umulige, og jeg skal forsøge at oversætte efter bedste evne (hvis jeg ved det - altså)!
 
PJ
Tak for det, der skal nok komme noget.
Med venlig hilsen Poul J. Pensioneret bondemand fra Nordfyn, med 120 år gammelt stuehus, 200 m2 (65 m2 gulvvarme) og i dette forum nok GDS'er af værste skuffe.
April 2011 solvarme med 66 rør. Marts 2012 6 kwp solceller. Sept 2013 HPV jordvarme 600+2x50m slange, 300 l buffer tank, foreløbigt til at bruge overskuds strøm fra solceller, og sikkerhed for varme. (100 dage vinterfyring i Pilevang kedel (træ og halm(små baller)) 3000 l aku tank.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,172,393 Unikke besøg
XHTML CSS