HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
hvor mange start/stop er normalt?
Kingo
Du kan hente manualen her:
https://intra.enertech.se:3372/api/v1/uploads/4b9b3748e327b87649020188c8f90261.pdf

Der sidder cirkulationspumpe lige over varmepumpen og så sidder der pumper i forbindelse med gulvvarme. Ellers ikke. Jeg har heller ikke buffer. Den er iflg. Gastech indbygget i.

Den mister meget hurtigt varme fra beholderen (10 - 15 min) efter den er stoppet med at køre, hvorefter den når setpunktet for at starte igen, men det skyldes vel at alle radiatorer og gulvvarme er åbne?
 
Varmeihuset
Hvad er fremløb og retur under drift , både lige når den starter, og lige før den stopper
OG hvor varme er dine radiatorer ved ind og udløb,,igen
under drift , både lige når den starter, og lige før
Måske løber vandet ikke hurtigt nok igennem radiatorerne
den pumpe der sidder lige over varmepumpen, er der display på den, og hvis ja , står den på max ?

Hvis vandet ikke løber hurtigt nok, så kan pumpen ikke komme af med den varme den producerer
det vil være meget varmt vand, men radiatorerne bruger kun lidt af det
det vil komme til udtryk ved varmt indløbs hjørne, og køligt udløbs hjørne

Et infrarødt termometer er rart at have til mange ting, og kan findes til under en hund
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Kingo
Jeg prøver at finde et infrarødt termometer og vender tilbage.

Det er en Grundfoss Alpha 2 L og står til Proportional tryk (felt 2 på højre side af pumpen).

Jeg har forsøgt at sætte den til manuel 3, men det havde ingen effekt.

Når temperaturen i nederste beholder falder så hurtigt som den gør, så er problemet vel ikke at den ikke kan komme af med varmen, det er vel nærmere det modsatte? Altså at den kommer for hurtigt af med varmen.
 
Varmeihuset
Hvis pumpen kun har adgang yil lidt af vandet, så skal pumpen via den smule vand levere den mængde energi som huset tigger om

dvs en lille mængde meget varmt vand

temperaturen vil falde hurtigt

Har pumpen derimod adgang til meget vand, så kan den SAMME mængde energi som huset tigger om
leveres via en stor mængde lunkent vand

i sidste tilfælde vil retur vandet have tættere på samme temperatur som fremløb

i første vil der være stor forskel, og derfor vil vandet i en pumpe på pause hurtigt ændre temperatur

BÅDE op og ned = mange korte kørsler

prøv at spørg konen;o) måske har hun et infrarødt termometer, det havde min makkers kone,, uden at han vidste det ,,,alt imens han lånte mit termometer ;o)

Du kan da prøve at føle på radiatorerne med fingrene til en start
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
I hjem og fix har de et ir termometer til 128 kr , så er der DANSK garanti
og de er tæt på

måske dine radiatorer er meget små? hvor mange lag er de , og med eller uden lameller , og størrelse i forhold til rum ?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Kingo
Så fik jeg købt termometer og fik testet mere af. Jeg fandt også ud af at udskrive log, den kan hentes på nedenstående link. Her er lidt mere fakta:

Huset har 19 radiatorer og 3 rum med gulvvarme, 2 af rummene med gulvvarme er henholdvis 30 og 45 m2. Med alle de radiatorer og gulvvarme, bør der så ikke være vand nok i anlægget?

Radiatorer er af gammel dato. Vi har en nyere ellers er det 1 flade og lameller. På de fleste er 1 - 3 grader forskel på fremløb og retur (termostaten er taget af og ventil helt ude). På den sidste radiator på 1. sal er der stor forskel 6 - 9 grader (skal jeg lukke for den?)

Jeg har indstillet varmepumpen når bufferbeholderen når 10 grader under setpunkt. Det virker også som om at antallet af starter bliver færrer når jeg sætter ventiler på gulvvarmekredsene (men stadig med termostat helt åben. Nedenståene log er fra i går. Den viser (kun) 31 starter så det er jo bedre, men det så også første gang hvor jeg har holdt øje og vi har haft grader omkring frysepunktet. Men prøv lige at se kl. 12.32, hvor udetemperaturen er 4 grader, så kører den kort og pauser kort. Den indbyggede buffertank mister hurtigt temperatur.

Her er link til log (excel): https://1drv.ms/x/s!Amu_NpydgTmli08IAhKv9m71U5Ys (jeg har sat overskrifter på det jeg kunne se hvad er. Skriv hvis I skal vide hvad de andre kolonner er).

Håber I kan hjælpe med nogle inputs.
 
Kingo
Jeg kan se forum ødelægger link. Jeg prøver igen her: https://goo.gl/hPT4KW
 
Varmeihuset
Små radiatorer , vil medføre flere start stop
Men uden at være ekspert eller uddannet. så faldt jeg over nogle ting
Ved 0007 er temp i nederste tank på et minimum af 36 grader

så stiger det, og når 52 grader
derefter falder det igen til 37
alt imens stiger og falder den øverste beholder i temp
den nederste suger pat på den øverste

den fremløbs temperatur som du har til rådighed, den bliver aldrig sendt afsted
et eller andet må blande vandet op , så du får de lave fremløbs temperaturer som vi ser
det gør at gulvet eller rummene ikke bliver brugt som buffere, men kun den øverste beholder

hvad siger temperaturerne på radiatorerne??(har før spurgt)
både under drift , og pause
de ser jo meget pænt jævne ud
Men pumpen får ikke lov til at lege med vandet i radiatorerne ??

HVIS man kunne lade temp stige og falde i radiatorerne , så havde pumpen mere vand at lege med

Alt kun ud fra hvad min logik siger mig
om det kan lade sig gøre, er jo noget andet
Bliver radiatorerne fodret med det samme vand som gulvvarmen ??

lige nu har dine radiatorer ikke termostater på, men noget andet gør at de alle opfører sig som om der er en fælles termostat , de kører ikke så jævnt i temp af sig selv ??, når alt andet stiger og falder på samme tid

dit anlæg opfører sig som et oliefyrs anlæg,, temp stiger fra 36 til 52 , alt imens ``noget``(blande sløjfe??) jævner fremløb ud til et meget jævnt forløb , og på intet tidpunkt bruges den tilgængelige vandtemperatur i den nederste beholder

DVS at radiatorerne ALDRIG får mulighed for at suge pat på den varme vand
men kun det lunkne de får stillet til rådighed
alt imens pumpen sørger for at temp i den nederste er højere end nødvendigt
og det klares med mange korte kørsler
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Kingo
Ja, det er jo nok sådan denne type pumpe fungerer, altså med "over" opvarmning af nederste beholder som så virker som buffer. Mener du der kan være noget andet på anlægget som "skruer ned" for temperaturen? Eller misforstår jeg det du skriver?

Radiatorerne kører fint med den fremløbstemperatur som pumpen sender afsted. På selve radiatorerne er der 1 - graders forskel på indløb og udløb. Den sidste i radiator i kredsen på 1. salen har en forskel på op til 9 grader. Skal jeg lukke for den?

Jeg er også i tvivl om jeg skal køre med eller uden ventiler på gulvvarme kredsene?
 
Varmeihuset
jeg tænker på om der er en shunt, den ville bruge det varme vand, og blande retur vand i, så frem til radiatorerne altid fik samme vand temperatur
så pulser radiatorerne ikke op og ned som bufferen gør

måske det er hele ideen med anlægget
din økonomi ser jo ikke dårlig ud

det er altid lidt sårn , når der både er gulvvarme der kræver lunkent vand, og radiatorer der kræver varmt vand
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
1. salen har en forskel på op til 9 grader. Skal jeg lukke for den?

kører den med termostat?
men gætter på at den er større i forhold til rummet end de andre, så behøver hele fladen ikke at være varm

men hvis rum temperaturerne passer dig, så lad det køre
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Kingo
Jeg har pillet termostaten af på alle radiatorer. Radiatoren med det store fald er faktisk mindre end de andre radiatorer.

Iflg. manualen står der:
Bivalent shuntventil
Den automatiserede shuntventil sikrer, at der konstant leveres en jævn varme til varme-/
radiatorsystemet. Ventilen har fire porte og henter først radiatorvandet fra den nedre del, som er opvarmet af varmepumpen.

Så det er vel den der blander. Det kan/skal jeg vel ikke gøre noget ved? Det er bare underligt at Gastech selv siger at den ikke skal have så mange starter.

Med nuværende udetemperaturer ligger den mellem 30 og 40 starter. Når vi kommer over 4 grader udenfor ligger den på mellem 50 og 70.

Skal ventilerne på gulvvarmen være på eller er det en fordel at de er taget af?
 
allankj1
Til Taichou

Er dit gulvvarme system indreguleret? En ting er at alle termostater er skuet helt op. Men er de enkelte kredse indreguleret således at længste gulvvarmekreds er skruet helt op (mest flow til denne kreds) og de andre og mindre kredse er reguleret ned i flow. Er de korteste kredse for meget åbne vil vandet i disse kredse piske rundt i gulve og hurtigt komme tilbage til pumpen og måske giver det forkerte start / stop tider.

Har selv en IVT HT 6 Plus som styres efter temperaturen på returvandet. Kan fortælle at den startede i går kl 23 og kørte frem til kl 10.30 i dag (i denne periode har den lavet varmt vand et par gange). På disse 11,5 time har den øget temperaturen i de 16,7 m3 betongulv med 5 grader. Vil tror at den igen starter med at kører omkring kl 18.30 - 19 i dag. Og her tager den nok 10 - 11 timer igen.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,973,905 Unikke besøg
XHTML CSS