HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
meget vand fra sikkerhedsventilen
kleist
Hej alle

Jeg har udskiftet en 300 liters varmtvandsbeholder med en 500 liters varmtvandsbeholder.
Denne opvarmes af min jordvarmepumpe.
Vi er 2 voksne i husstanden og bader i gennemsnit ca. 3 bade tilsammen om dagen. Længde lidt over gennemsnittet.

Den gamle varmtvandsbeholder afgav nærmest ingen vand gennem sikkerhedsaggregatet, men den nye varmtvandsbeholder afgiver ca. 2 liter vand om dagen.
Er ca. 2 liter vand om dagen normalt? (Eller er der måske fejl ved sikkerhedsaggregatet eller noget andet galt?)

Venlige hilsner
Søren
 
Varmeihuset
Kan du et sted se trykket i vv beholder?
evt kan du på en varm hane sætte et manometer ,og åbne for den,Det vil så vise trykket i vv kredsen, det vil nok være tæt på nul
efter et bad, er der kommet nyt vand ind i kredsen, det udvider sig ved opvarmningen,Overtryks ventilen skal ``blot`` lukke nok vand ud, til at trykket ikke over stiger det tilladte
det tryk ventilen er sat til kan nu aflæses på manometeret
åbner man en vv hane, falder trykket til nul, da kredsen nu er åben

vands udvidelses koefficient er ca 4% fra 4 til 100 grader

Nu ved jeg ikke hvor meget du opvarmer dit kolde vand til , ej heller temp på det kolde vand og din slut temp på det varme , ej heller hvor meget vamt vand der så bruges

men x mængde vand opvarmes fra 4 grader til 48 , ville ca gi x gange 1,04 =1,04x

hvis det var tallene, og 1,04x =2 liter
så havde du opvarmet ca 50 liter vand (hvilket lyder lavt til tre bade, selv om det blandes med koldt vand )

det gamle anlæg havde måske ventilen sat til et højere tryk, og så havde hele systemet udvidet sig en smule, og skabt plads til det meste vand
eller der var en ekspansions beholder ??
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
hamselv
Det er nu nok det simple der er svaret. Kontraventilen i det gamle sikkerhedsarmatur har ikke været for tæt, ergo har vandet kun udligne bagud, og/eller sikkerhedsventilen på det nye sikkerhedsaggregat åbner lidt tidligere. Ellers er vi lidt henne ved at du kører med for store differencer på din VV temp, for måske at jagte et pat tiendedele her og der. Med et almindelig vandværkstryk burde det ikke være så meget, så gætter lidt på en syg overtryksventil. Kører selv med 300 liter tank og den giver 0 vand på sikkerhedsaggregater og spilder heller ikke bagud. Så med mindre du har vildt med knald på vandhanen, ville jeg lige prøve at skifte selve overtryksventilen.
 
kleist
Hej med jer,

Tak for svar.

Jeg har kun udskiftet varmtvandsbeholderen - sikkerhedsaggregatet/overtryksventil er ikke udskiftet.
Jeg ved ikke, om der er en kontraventil, men det ser ikke sådan ud, set med mine uerfarne øjne.

Men da det er en 1:1 udskiftning af VVB, undrer det mig, at den gamle VVB stort set ikke gav vand ud af overtryksventilen, mens den nye VVB nu fylder en spand (10 liter) på 5-6 dage.
Er det måske en ide at skifte overtryksventilen?

varmeihuset:
- Nej, jeg kan ikke se trykket i VVB (har ikke nogen trykmåler monteret).
- Varmepumpen varmer det varme vand i VVB op fra ca. 5-6 grader (vil jeg tro) til ca. 52 grader.

Hamselv - jeg har ret relativt stort delta på temperaturen for, hvornår varmepumpen skal starte/stoppe - for at have så få start/stop som muligt. Er det det, som du mener?

Jeg tror som sagt, at jeg skifter overtryksventilen, og så lever med, at jeg nu "pludselig" taber vand...

Tak for jeres inputs.

Venlig hilsen
Søren
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,978,357 Unikke besøg
XHTML CSS