HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Aircon på 24/48 VDC
Finn DK
Hej i forum

I forbindelse med planlægningen af en 100% solenergi-forsynet bygning i Angola er jeg blevet bedt om at hjælpe med dimensionering af solcelleanlæg, batteribank, ladere, invertere, generator og diverse andet eludstyr.
Der skal installers minimum 6 airconanlæg, helst normal split-type.
Er der nogen der kan komme med indspark omkring drift af disse anlæg direkte på 24/48 VDC?
Jeg kan finde dem på AliBaba, men ikke nogen mærker jeg vil lægge navn og rygte til.
Jeg har overvejet separate forsyning til hvert anlæg, direkte fra batteribanken, men det kræver nogle velvoksne kabler pga. lav spænding/høj strøm.
Eller skal jeg hellere gå efter enten 1 stor eller evt. 2-3 invertere central placeret?
Jeg hælder mest til flere end 1, pga. forsyningssikkerheden, men en inverter skal vel have rigelig kapacitet for at kunne rykke kompressoren igang?
Har en moderme A/C med inverterstyring også softstartfunktion? Jeg går ud fra at en inverstyret A/C ikke er så kritisk mht. kurveform på forsyningsspændingen, mens til en direkte koblet kompressor har det bedst med en fornuftig sinusform.
Alle indspark er velkomne.

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
hamselv
Noget af det kan jeg komme med lidt indspark til.
Duosplit eller triplesplit vil jeg holde mig fra, pga de oftest er strømtunge og ikke for stærke i køling pr indedel.

Én til en giver lidt mere frihed til at kunne køle med nødvendig power der hvor behovet er.

Forsyningsmæssigt er standard invertere uden egentlig startstrøm som "gammeldaws" kompressorer.

Alt hvad der handles i DK er invertere, og har startstrøm som max strøm.

Ham jeg tror du skal snakke med er Jesper fra Kinnan, han er maskinmester og ved noget om el. Han ved også om printene kan lide DC/AC invertere. Og mon ikke han ved om der kan skaffes 24/48V anlæg af lødig fabrikat.

12/24V kompressorer er almindelig hyldevare, men med meget sløje ydelser til køleskabsformål i både og biler.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,176,784 Unikke besøg
XHTML CSS