HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvor meget taber et gammelt oliefyr i tomgang ?
Varmeihuset
Hvor meget taber et gammelt oliefyr i tomgang ?

grunden til mit spørgsmål er at jeg pt er ved at lære et for mig nyt hus at kende
pga denne side , overvejer/hAR JEG NÆSTEN BESLUTTET AT ANSKAFFE MIG EN LUF LUFT VARME PUMPE
http://brandbirk.dk/varmepumpe.html

DOG ER JEG I FØRSTE OMGANG NØD TIL også AT HA FYRET TÆNDT, DET PGA VARMEBEHOV I KÆLDEREN
og så til varmt vand , om end det kunne undværes

nu er huset ved at være gennemvarm i systemet , og fyret kører ca 8 min med 50 til 90 min pause imellem

selv dette lave forbrug, kan ses på tankmåleren
hvis en varmepumpe blev sat op , ville fyret skulle køre endnu mindre

spørgsmålet er om hvor dyrt kælderopvarmningen ender med via fyret
er lige ved at tro at en elradiator ville være billigere

i Brandbirks eksempel. der er der i starten af fyringsessonen dage hvor hans varmepumpe slet ikke kører = nul forbrug
med et fyr ville fyret være nød til at køre , med levering af mere enrgi end behøvet, det skete også for mig , varmen kravlede fra kælderen igennem gulvet,og uset blev 23 grader, selvom radiatorene var sat til 20
om natten holdte radiatorene temp på 20

det er jo noget der typisk IKKE regnes med i besparelse ved et teoretisk skift til varmepumpe
olie fyret sløser med varmen ,, det gør varmepumpen ikke. nogle har endda solsensorer,og skruer ned FORUD for den varme solen nu vil bidrage med

og mit fyr er endda pakket rimeligt ind i rockwoll ;o)
 
skov
Hej

Hvor meget taber et gammelt oliefyr i tomgang!?
Det afhænger sandeligt af tilstanden på det givne gamle oliefyr, samt selve oliebrænderen!
Derfor er det ikke muligt at svare helt konkret på dit spørgsmål.

Dog kan du se hvad et givet gammel oliefyr har brugt, i tomgang:

For min, daværende, gamle HS Tarm kedel, fra dec. 1968 og oliebrænder fra 1994, var tomgangsforbruget, målt over en 3-ugers ferieperiode, ca 0,5 Liter olie/døgn.
I sommerperioder, med ca. 100 L varmtvandsforbrug, var olieforbruget ca. 1 Liter pr. døgn.

Håber det har givet et fingerpræg af hvad der har været muligt!

Mvh

Skov
 
Varmeihuset
Skal lige høre
den 3 ugers ferie, var det sommer =uden for fyrings sæsonen ?

og de der 100 liter om sommeren, var det 100 liter vand pr dag ?

mit nuværende forbrug fra den anden okt, til nu den 15 ,,,ligger på 5,38 eller 5,55 liter pr dag alt efter om jeg kun tar de sidste 9 dage eller alle
da du havde et forbrug på kun en halv liter,, så må fyret jo næsten aldrig ha kørt ?

hvor langt ned i intervaller kan skorsten og fyr tåle at komme ned på ?

specielt om vinteren,det er jo kun en situation jeg evt skaber ved at holde selve huset varmet op med en luft til luft varmepumpe

fyret skal kun holde kælderen på ca 20 til 18 grader, evt mindre

pt holder jeg dørene åbne dernede , og fyret + rør holder fyrrummet på lidt over 20 grader , og de andre rum på 18 , det med lukkede radiatorer

det er fint med mig , men når hvis en varmepumpe kommer i spil , BURDE fyret gå ned i ydelse , det ville medføre mindre afgivelse til luften dernede, men det kan løses ved igen at åbne for radiatorerne
 
skov
Hej Varmeihuset

Du spørger om de 3 ugers ferie, det var i Juli måned.
Med hensyn til de 100 L/dg, det var ca 100 Liter varmt vand pr. dg, målt med vandmåler foran HS Tarm kedel.
HS Tarm kedlen havde varmtvandsspiral i toppen af kedlen, ikke som almindelige kedler med varmtvandsbeholder.
Røggastabet lå på ca 6%, målt af Skorstensfejeren. Afgangstemperatur for røggassen, fra kedlen, lå på ca. 140 gr. Oliedyssen var type 0,45. Isolering af kedlen var ca. 100 mm.

Sagt ironisk, så brokkede Skorstensfejeren sig jævnlig over at han ikke fik sorte finger, når han rensede rørrøret, mellem kedel og skorstenen.

Hvad siger din lovpligtige seneste måling på din kedel, målt af skorstensfejeren eller af VVS'eren?
Hvornår er din kedel sidst blevet renset?
Den lovpligtige røggasmåling siger også noget om virkningsgraden på din kedel.

Det der er afgørende, for at undgå løbesod i skorstenen, er at afgangstemperaturen, for røggassen, i skorstenspibens afgang, ikke kommer under 60 gr. Normalt siger man at temperaturen for røggassen falder ca 10 gr. pr meter skorsten, forudsat at skorstenen er velisoleret.
Høj afgangstemperatur for røggassen er kun til fuglenes fordel!

Min erfaring siger mig at med en rimelig velholdt kedel/oliebrænder kan det ikke svare sig at bruge El-opvarmning for varmt vand.

Den bedste måde at for styr på dit varmetab, for huset. er at lave en gammeldags varmetabeberegning. Gå hele huset igennem, find u-værdien for given bygningsdel, evt. ved hjælp af Rockwool's hjemmeside, sæt værdierne ind i et regneark og beregn given varmetab, for given temperatur. Det kan sammenholdes med graddage, fra DMI eller Teknologisk hjemmeside,
for given periode, sammenholdt med olieforbruget, ( forbruget for opvarmning og varmt vand ).

Håber det giver mere info.
Hvis det har interesse kan du få mit regneark som udgangshjælp.

Mvh

Skov
 
skov
Hej Varmeihuset

Du spørger om de 3 ugers ferie, det var i Juli måned.
Med hensyn til de 100 L/dg, det var ca 100 Liter varmt vand pr. dg, målt med vandmåler foran HS Tarm kedel.
HS Tarm kedlen havde varmtvandsspiral i toppen af kedlen, ikke som almindelige kedler med varmtvandsbeholder.
Røggastabet lå på ca 6%, målt af Skorstensfejeren. Afgangstemperatur for røggassen, fra kedlen, lå på ca. 140 gr. Oliedyssen var type 0,45. Isolering af kedlen var ca. 100 mm.

Sagt ironisk, så brokkede Skorstensfejeren sig jævnlig over at han ikke fik sorte finger, når han rensede rørrøret, mellem kedel og skorstenen.

Hvad siger din lovpligtige seneste måling på din kedel, målt af skorstensfejeren eller af VVS'eren?
Hvornår er din kedel sidst blevet renset?
Den lovpligtige røggasmåling siger også noget om virkningsgraden på din kedel.

Det der er afgørende, for at undgå løbesod i skorstenen, er at afgangstemperaturen, for røggassen, i skorstenspibens afgang, ikke kommer under 60 gr. Normalt siger man at temperaturen for røggassen falder ca 10 gr. pr meter skorsten, forudsat at skorstenen er velisoleret.
Høj afgangstemperatur for røggassen er kun til fuglenes fordel!

Min erfaring siger mig at med en rimelig velholdt kedel/oliebrænder kan det ikke svare sig at bruge El-opvarmning for varmt vand.

Den bedste måde at for styr på dit varmetab, for huset. er at lave en gammeldags varmetabeberegning. Gå hele huset igennem, find u-værdien for given bygningsdel, evt. ved hjælp af Rockwool's hjemmeside, sæt værdierne ind i et regneark og beregn given varmetab, for given temperatur. Det kan sammenholdes med graddage, fra DMI eller Teknologisk hjemmeside,
for given periode, sammenholdt med olieforbruget, ( forbruget for opvarmning og varmt vand ).

Håber det giver mere info.
Hvis det har interesse kan du få mit regneark som udgangshjælp.

Mvh

Skov

PS Noget gik muligvis galt evt. kommer der dobbelt indlæg
 
Varmeihuset
Bare kom med al den hjælp du kan gi ;o)
specielt det med at finde varmetabet

skorstene har på loftet rockwoll omkring sig helt op til undersiden af taget , inden i huset er den på den hjørne den danner i henholdsvis gang og et værelse 25 til 27 grader når den kører en gang hver 80 minut

23 til 24 en time efter den sidst har kørt
 
Varmeihuset
her er en rarport
Varmeihuset tilknyttede følgende billede:billede:
fyr_rarport_1.jpg
 
Varmeihuset
Kan man efter en måned , ud fra den forudsige hvad man vil bruge i de følgende måneder, vel og mærke hvis man antar de blir som forrige år

det ser ud som om at jeg for mit hus på 138m2 med 36m2 kælder ender på ca 150 til 170 liter olie
jeg ved at man siger at ens forbrug i de tre vintermåneder, udgør halvdelen af ens varme forbrug
er det så rent varme , eller er varmtvand med i ?

rammer man meget ved siden af ved at sige
en del til ok
en del til nov
fem dele til dec+jan+feb
en del tl marts
en del til april
en del til maj jun jul aug sep , da der der næsten ingen forbrug er til varme

med et forbrug i okt på 170 liter skulle det så ende med 1700 liter ialt
kun til varme
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2592&pid=19503#post_19503]Varmeihuset skrev:[/url]

Kan man efter en måned , ud fra den forudsige hvad man vil bruge i de følgende måneder, vel og mærke hvis man antar de blir som forrige år

det ser ud som om at jeg for mit hus på 138m2 med 36m2 kælder ender på ca 150 til 170 liter olie
jeg ved at man siger at ens forbrug i de tre vintermåneder, udgør halvdelen af ens varme forbrug
er det så rent varme , eller er varmtvand med i ?

rammer man meget ved siden af ved at sige
en del til ok
en del til nov
fem dele til dec+jan+feb
en del tl marts
en del til april
en del til maj jun jul aug sep , da der der næsten ingen forbrug er til varme

med et forbrug i okt på 170 liter skulle det så ende med 1700 liter ialt
kun til varme


Du kan gøre det mere præcist, fremfor at bruge en tommelfinger regel.

Du skal gå ind på DMI og finde graddage for en DMI station tæt på dig
Find det foreksempel for de 4-5 uger som dækker oktober
Find samme sted årsgraddage for din placering, og så har du forholdet mellem oktober og resten af året, sådanne cirka, da der jo er et graddage afhængigt forbrug (din varme)
og en graddage uafhængig forbrug, varmt vand.

Men hvis oktober udgør 11% af årets graddage, så er årsforbruget tæt på 100/11=9,1 gange større.

Her er linket til DMI
http://www.dmi.dk/vejr/arkiver/ugeoversigt/

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Varmeihuset
Hæ, det var faktisk det jeg skulle til at spørge om, fandt på bolius noget om graddage jeg er så heldig at bo et par kilometer fra en målestation
så jeg tar mit forbrug fra oktober, når måneden er forbi eller bare for sidste år
dividerer mit okt, forbrug med det tal , og ganger det med års gradetallet
og så får jeg noget tæt på mit forbrug til opvarmning ,

brugsvand har jeg målt til 42 til 50 liter vand, og det er ikke et sparebad,
vandtemp var 36.6, det er lige der hvor den ikke kan stilles højere ,uden at man skal trykke en knap ind
så det har jeg valgt at bruge som fixpoint
bruger ikke varmt vand fra hanen i håndvasken, det kommer lunt ud selv fra den kolde
har helt lukket for det varme, så kan hanen stå i den pæne midterstilling(eller hvad som helst) og der er kun koldvands forbrug

prøvede lige med mit fremprojekterede forbrug på 170 liter
der er der godt nok noget brugsvand i ,,men pyt
170 gange 9.1=1547 liter
hvis vi antar at min gamle salamander kedel med forholdvis ny brænder, har en virkningsgrad på 65 %
6.5 kilowat x1547=10055,5kilowat
delt med husets areal på 138(ved ikke hvad en kælder sluger)
=72,86594 kilowat pr kvadrat meter
men igen det med kælderen

lyder det helt ved siden af ??

dertil kommer så brugsvand forbrug som i mit tilfælde er unormalt lavt , men det gør ikke noget på regnskabet ;o)
men hvis her boede en normal familie på to voksne og to børn
så ville det komme ca 25 % oveni
dvs at olieforbruget ville ende på 1933,75 liter
huset har 75mm i hulmur,og er efterisoleret på loftet med papiruld, det gamle skiffertag der slutter tæt til muren er der stadig , oven på det er der et nyt tag muren er muret op om/forbi spæret, og papirulden slutter tæt op af det
så samlet isolering er mindst 300 mm på loftet
gulv har 5 cm beton og 10 cm leca nødder under det
termovinduer, dog muligvis fra 1982
jeg sidder i 18.8 grader i stuen i t shirt ingen antydning af træk

soveværelse er der 19,5 styret med et digitalt termostat , jeg er lidt anderledes ;o) skal ha det lunt i soveværelset ,MED en vinterdyne
men fryser ikke i en 18,8 grader stue i tshirt
køkken holder sig på små tyve grader pga køleskab og fryser , og måske siver der varme fra bryggers , bryggers ligger for enden af trappen til fyrkælderen
kælder rummene er over tyve i fyrrum , 18,8, i tilstødende og 18 i det længst væk fra fyrrummet, radiatorene er lukkede , døren til fyrrum står på klem , døren der gør videre til sidste rum er helt åben , en ventilator sørger for at der er bevægelse i luften, det for at forhindre kolde gulvhjørner under 14 grader
 
Varmeihuset
Jeg kan ikke finde års grade dagene for flyvestion Skrtdsstrup post nummer 6500
men ser jeg på ugetallene for 2015/16
er der mange i foråret , og selv om sommeren ,
selv i år 2016 er der mange i september. og september havde jeg slet ikke brug for varme ?

skal man så kun lægge de tal sammen , for den periode hvor der reelt blev fyret ?

tar jeg dagene herfra

https://www.bolius.dk/saa-meget-har-vinteren-kostet-dig-i-varme-3944/

så er der 2446 grad dage
og okt udgør med 219 dage et forhold der skal ganges med 11,16894
for at komme på det samlede antal dage
det tyder faktisk pt på at mit forbrug ligger tæt på 5 liter om dagen
i starten havde jeg det for varmt nogle steder, og nu er ting kørt på plads
dog er der deri lidt brugsvand nok kun 200liter
temmelig præcist 100 liter fra den 2, til i dag
og så lige ti dage mere bare med samme forbrug , og vi ender på 150 for okt
forbruget skal stige til det dobbelte for at det ender på 170

og de skriver at vi nok ender med den 7ende koldeste oktober
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,137,754 Unikke besøg
XHTML CSS