HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Køling med gulvvarme
andreaskruger
Hejsa

Jeg har et nyt lav energi hus fra 2021. Huset har en VVM 330 og en F12 som energi kilde.
Varmepumpen styrer gulvvarmen og alle termostater står åbne.

Sådan et nyt hus bliver jo om noget dejlig varmt her i sommerperioden . Jeg kom så til at tænke på om nogle har erfaring med at konstant cirkulere f.eks 18 grader vand i gulvvarmen for at køle gulvet som så indirekte vil køle huset “en smule”.

Jeg kan opnå det ved at sætte min fremløb til 18 grader, lave min varme kurve, sætte stop af varme til 30 grader. Så vil den cirkulere koldt vand i gulvvarmen, da termostaterne er åbne.

Og så det sidste. Vil det overhovedet virke ☺️
 
tagestavsdal

andreaskruger skrev:

Hejsa

Jeg har et nyt lav energi hus fra 2021. Huset har en VVM 330 og en F12 som energi kilde.
Varmepumpen styrer gulvvarmen og alle termostater står åbne.

Sådan et nyt hus bliver jo om noget dejlig varmt her i sommerperioden . Jeg kom så til at tænke på om nogle har erfaring med at konstant cirkulere f.eks 18 grader vand i gulvvarmen for at køle gulvet som så indirekte vil køle huset “en smule”.

Jeg kan opnå det ved at sætte min fremløb til 18 grader, lave min varme kurve, sætte stop af varme til 30 grader. Så vil den cirkulere koldt vand i gulvvarmen, da termostaterne er åbne.

Og så det sidste. Vil det overhovedet virke ☺️


Hej Andreas.

Jeg tror du får problemer, hvis du køler gulvet til 18 grader.
Den fugtige luft du har inde, vil kondensere på gulvet og gøre det vådt.

Jeg prøver med et enkelt eksempel:
Fordi ved 28 grader ude kan luften indeholde 27g vand pr kubik (100% luft fugtighed)
ved f eks 60% luft fugtighed vil der være 16,2g vand pr kubik
på dit gulv ved 18 grader kan luften bare indeholde 15g pr kubik,
Hvorfor der vil blive fugtigt/vådt på gulvet.
Altså en dårlig ide, jeg tænker at der også går ud ove komforten med et koldt gulv!

Angående varmekurven.
Så er det min klare opfattelse at sætter du fremløb til 18 grader, så er det det minimum som pumpen vil holde, pumpen vil IKKE forsøge at køle fremløbet ned til 18grader.

på min wwm310 kan man tilkøbe et kølemodul, men det tror jeg er koblet på og beregnet til at køle indblæsnings luft i forbindelse med et ventilations anlæg.

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
lars-jacobsen
Ved godt der er flere der argumentere for det er en dårlig ide, men det er ofte i teorien de er uenige i principperne. Der er desværre ikke nogen af brugerne her på sitet der har prøvet at lave det og efterfølgende delagtiggøre os andre i deres praktiske erfaringer med et konkret system. Jeg ved der er lavet huse med den slags køling og der findes også store tyske anerkendte varmepumpe fabrikater der her muligheden indbygget i vise af deres pumper - og anbefaler den. Uagtet de ulemper der teoretisk kan være ved løsningen.
Jeg er selv tilhænger af princippet, og vil tro fordelene opvejer ulemperne, men har desværre ikke lige et setup der muliggør det.
Hvis der nu ikke var tale om at køle i gulvet men i “bafler” i loftet ja så mener jeg der var en stor bank/sparekasse i Middelfart der har det. Og de er vist meget glade for det.
Igen man skal ikke overdrive og fremprovokere kondens med de ulemper det giver, men bare en lille temperatur diferens, kan give en kølende effekt, som er lige det der mangler eller skal til, for at det er udholdeligt at opholde sig i bygningen. Lidt kan godt have sin berettigelse.
Men selvfølgelig, man bør analalysere det nøje og se om det er det rigtige man er inde på. Måske findes der andre bedre løsninger, men de kan være så meget dyrere, at man ikke implementere dem. Derfor er er en “andenrangs” løsning måske den bedste, idet den jo kan blive implemeteret. I modsætning til den ideelle, der aldrig bliver det.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,973,906 Unikke besøg
XHTML CSS