HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Max rørlængde ?
PMR
Hej Alle,

Jeg har købt en Panasonic HE9JKE - hvad er max rør længde ? og vil det give et stor energi tab ved en rør længde på 12-15 meter ? vores hus er på 135m2 og vi har fået installeret en ny brændeovn.

Rør føringen er i garagen hvor det er muligt at sætte en kasse op med isolering rundt om røret samt hend over hus loftet hvor rørene også kan efter isoleres.

På forhånd tak Smile

Mvh
Peder
 
hamselv
Det er ikke tilladt at montere selv!

Max rørlængde 15meter og bøjningerne skal være særdeles bløde, eller får du uforldsmæssig høj tryktab.

Anlægget skal efterfyldes med så lange rørstræk.

Og ja det giver tryktab = lavere ydelse. Tallene derfor kan ses i servicemanualen.

Isolering udover der der er på præsisoleret rør ikke specielt nødvendig (jo hvis den monteres for køleformål).
 
PMR
Hej Hamselv,

Tak for dit svar.

Jeg skal heller ikke selv montere min VP. Har købt pumpen inklusiv montering.

Mine spørgsmål var for at høre jeres mening vedr. rør længde på 12-15 meter !

Pumpen skal ikke bruges til køl.

Mvh
Peder
 
hamselv
HE'eren er temmelig kraftig og kan faktisk præstere ret stor løftehøjde, hvis det var det der var problemet.

Den skal efterfyldes med 20 gram pr meter over 7,5 meter, ellers får du bøvl med ydelsen og afrimningen.

15 meter er absolut max.

At gå fra 2 til 12 meter "koster" ca 3-4% på den nominelle ydelse. Hvad der sker med maxydelsen, er ikke dokumenteret i manualen, men det er værre! Når max rørlængder anvendes, bør der udvises stor omhyggelighed ved bøjninger, således tryktabet holdes lavest muligt.

Din forhandler kan give dig manualen, så kan du selv se forskellene.
 
PMR
Hej Hamselv og alle andre Smile

Vi har nu fået monteret vores VP (HE9JKE). Og som sagt så har vi fået en installation med max rør længde på de 15-16meter.
Rørene gå hend over vores loft.

Er det muligt at test hvor stort et tryk tab der er eller lave en efekt udmåling. Så vi kan se om vi får en optimal ydelse af vores VP eller om vi skal gen overveje placeringen af den....... Shock

/PMR
 
hamselv
Det laver installatøren da!

Når han fylder og opstarter har han manomter på ved udedelen og kan så se sugetrykket der. Ved indedelen er der ingen schrader, så der måler man med et præcisionstermometer. Så er resten lidt tabelviden og simpel fratrækning. Så kan du se tryktabet i rørledningen.

Ikke GDS arbejde.
 
PMR
Han havde rigtig nok et manometer på udedelen. men han målte ikke på inderdelen ?!?!? Han på fylte også anlæget på slum og oplyste os om, at han ville komme igen en af de nærmeste dage, og så vil han tappe al kølevæsken af og veje det præcis af...

Hvor stor et tryk tab er acceptabelt og hvad skal trykket ligge på ??
 
icycellar
hmm .. det kommer helt an på temperatur inde og ude. ville som udgangspunkt nok efterfylde anlægget iflg. manual. normalt vil HE9'ern ligge et sted mellem 25 - 30 bar i kondenseringstryk. hva der er vigtigt nu. er trykgastemperatur / overhedningen. den bør måles ved usikkerhed. Derefter bør han køre køl hvorefter hans tryk skal ligge mellem 7,5 - 9 bar ... så er han nogenlunde på rette vej. At "slumpe" med fyldningen er tidsspild og usikkerhed. iøvrigt såvidt vides .. er HE9 ikke godkendt til over 15 m. fra Panasonic. her overskrides EN 60335.
kølemontør
 
Hansens
Mig bekendt kan man ved at bruge større Ø på rør nedsætte tryktab.
Hvad ved I om det ?
 
Sydkoel

Citer

Hansens skrev:
Mig bekendt kan man ved at bruge større Ø på rør nedsætte tryktab.
Hvad ved I om det ?


Det kan man slippe af sted med på pladsbyggede anlæg.

På fabriksbyggede varmepumper foreskriver fabrikanten en specifik rørstørrelse samt maksimal rørlængde og som sagt bør man absolut ikke overskride dette eller lave om på rørstørrelser.

Hvis man begynder at lave om på rørstørrelser, specielt på sugesiden kan man at få problemer med olietransport tilbage til kompressoren (dette med kompressorhaveri til følge)
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
Bjerg
På inverterpumper skal fyldningen være 100% fordi der er mange ubekendte faktor ved påfyldning udelukkende med manometer, måling af overhedning på fordamperen kan diskuteres hvori det har sin rette med 410 og tempglide.

Jeg vil fraråde at ændre rørstørrelsen da gashastigheden varriere meget på en inverter.
køleingeniør.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,184,320 Unikke besøg
XHTML CSS