HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmepumpe størrelse for 50% af varmebehov?
pmp
Vil du have både gas, brændeovn og varmepumpe ?
Nej, nej, nej.
Du skal naturligvis have en varmepumpe der dækker dit behov.
Hvis du anskaffer en varmepumpe vil du vel bruge den som primære varmekilde i stedet for gas - vp fremstiller den billigste varme. Gasforbruget vil falde så meget at udgiften pr. kwh bliver alt for høj - du skal jo stadig betale for eftersyn.
Brændeovnen er en mega forureningskilde, den giver ofte uens varme i huset, giver en masse arbejde, udgift til skorstensfejer - og mon ikke der snart kommer et forbud eller krav om udskiftning.

Nej, du skal naturligvis have en varmepumpe der passer til dit behov.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lars-jacobsen

Citer

Det kan koges ned til at man Ikke kan pålægges pligt til fjernvarme (man skal ikke søge dispensation eller andet) hvis man har mere end 50% af kommunal bestyrelsens vurderet behov for energi til opvarmning og varmt vand.
Jeg har fået dem til at vurdere hvad det tæl er, så nu skal der bare findes en varme pumpe.
Så kort fortalt er det i mit tilfælde.

Jeg har talt med jurister ved det tidligere energistyrelse som bekræfter at lovgivningen læses på den måde.

Enig, men det besvarer stadig ikke dit oprindelige spørgsmål hvordan de anslår/vurdere/beregner forbruget.
Det kan godt være deres "tommelfingerregel" holder i praksis, men ligger man lige på vippen kunne det da være rart at vide hvis man kom med en veldokumenteret beregning som benyttes i alle andre henseender ifht. BR mv. så tages det for gode vare.

I øvrigt så virker det underligt hvis de vil pådutte området fjernvarme hvis der i forvejen er naturgas. Det hører jo også ind under "kollektiv forsyning" så hvad hvis man her hænger på en "aftagepligt" i forvejen, skal man så også have det for fjernvarmen.... Frown
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Lars, Torkild er oppe mod nogle DJØF'ere hos Horsens Kommune der ikke magter at regne tilbage fra forbrug til effekt. Altså man fatter ikke rigtigt den omregning der skal til for at komme fra et årsforbrug til det gode gamle "dimensionerende varmetab". Og Horsens Kommunes DJØF'ere har vedtaget at varmepumpefabrikanter lyver. Man har så udtænkt sit eget beregningssystem hvor man låner nogle tal fra et §15 regulativ, fjerner h'et fra kWh og dividerer med 1000, og så bruger vi dette tal en beregningsmetodik fra 1983 udtænkt af prøvestation for varmepumper. Det er der nogen der har anset for lidt problematisk. Desværre er responsen fra Horsens Kommune dyb tavshed. I øvrigt roder man helt forfærdentlig rundt i begreberne. Rigtig meget at læse på Facebook: Nej tak til tvungen fjernvarme og på HSFO.dk
 
hamselv
Hele vejen igennem hul i hovedet. Vi har DS 469 der fortæller hvor store VP'er skal være. Roder vi med hybrid må andre tage stilling til dette. Finder hybride anlæg lamme og noget pop, for at snøre kunder i fælden vha noget "billigt". Bevares, har du en gammel skole med et førforbrug af format, så ja. Men at lave hybrider i et nyt hus, nogo.
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21077#post_21077]pmp skrev:[/url]

Vil du have både gas, brændeovn og varmepumpe ?
Nej, nej, nej.
Du skal naturligvis have en varmepumpe der dækker dit behov.
Hvis du anskaffer en varmepumpe vil du vel bruge den som primære varmekilde i stedet for gas - vp fremstiller den billigste varme. Gasforbruget vil falde så meget at udgiften pr. kwh bliver alt for høj - du skal jo stadig betale for eftersyn.
Brændeovnen er en mega forureningskilde, den giver ofte uens varme i huset, giver en masse arbejde, udgift til skorstensfejer - og mon ikke der snart kommer et forbud eller krav om udskiftning.

Nej, du skal naturligvis have en varmepumpe der passer til dit behov.


OP burde slet ikke skulle noget , men Kommunen står bag ham med et dobbeltløbet jagtgevær, og vil tvinge ham til at gifte sig med hende den grimme der hedder fjernvarme

Eneste flugtvej, er at bevise at han lige nu , dækker halvdelen af huset behov via vedvarnede energi

Så for at unggå den grimme skæbne , og hænge på fjernvarmen, er det bedre at spilde 4000kr på den ærkeste varmepumpe,, bare den i teorien opfylder kravet

Op HAR planer og ønske om den rigtige varmepumpe, bare først om to år
men det vil dem med den dobbeltløbede ikke vente på
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21074#post_21074]Torkild skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21069#post_21069]Varmeihuset skrev:[/url]

Hvis du er lige så modvillig til at oplyse ting til klage nævnet, som du er her, så taber du alså enhver sag ,OGSÅ selvom den kunne ha være vundet

vi kan ikke regne på tal vi ikke har


Hvad mangler du ud over vurderet års forbrug af oplysninger som er relevant for spørgsmålet?


hvor stor en del af energien går til varmt vand i Kommunens beregning ?
hvor mange er i i husstanden ?
hvornår er huset fra , er der lavet forbedringer siden det blev bygget ?

det første for at se hvor meget en luft luft kan angribe , da den ikke kan angribe varmt vand behovet

to og tre for at fornemme om tallene egentligt kan passe

og som side note, det med gassen vil jeg stadig mene er af betydning, hvis du hænger på det, så smutter fidusen jo i at få en luftvand til det hele

og find stadig ud af om en pilleovn ville være en mulighed, en brugt varmepumpe er ikke meget værd ved gensalg, en god pilleovn taber meget mindre i værdi

Husk at varmepumpen jo skal sættes op,det koster, og der skal betales for et årligt eftersyn
skorsten har du jo, og betaler alligevel til fejeren

Varmepumpe for to år = 4000kr (med vild optimisme)udgift til opsætning OG nedtagelse + to gange eftersyn
4000+3500+2000+2x1200=11900kr

pilleovn 8500+opsættelse , fejer betales i forvejen , nedtagelse kan du selv gøre

gensalg varmepumpe, måske du skal betale for at komme af med den ;o)

to år gammel pilleovn ?? men måske du kan får det halve igen
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Torkild

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21081#post_21081]Varmeihuset skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21077#post_21077]pmp skrev:[/url]

Vil du have både gas, brændeovn og varmepumpe ?
Nej, nej, nej.
Du skal naturligvis have en varmepumpe der dækker dit behov.
Hvis du anskaffer en varmepumpe vil du vel bruge den som primære varmekilde i stedet for gas - vp fremstiller den billigste varme. Gasforbruget vil falde så meget at udgiften pr. kwh bliver alt for høj - du skal jo stadig betale for eftersyn.
Brændeovnen er en mega forureningskilde, den giver ofte uens varme i huset, giver en masse arbejde, udgift til skorstensfejer - og mon ikke der snart kommer et forbud eller krav om udskiftning.

Nej, du skal naturligvis have en varmepumpe der passer til dit behov.


OP burde slet ikke skulle noget , men Kommunen står bag ham med et dobbeltløbet jagtgevær, og vil tvinge ham til at gifte sig med hende den grimme der hedder fjernvarme

Eneste flugtvej, er at bevise at han lige nu , dækker halvdelen af huset behov via vedvarnede energi

Så for at unggå den grimme skæbne , og hænge på fjernvarmen, er det bedre at spilde 4000kr på den ærkeste varmepumpe,, bare den i teorien opfylder kravet

Op HAR planer og ønske om den rigtige varmepumpe, bare først om to år
men det vil dem med den dobbeltløbede ikke vente på


Tak, dejligt men en (+flere andre) der forstod budskabet.
 
Torkild

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21082#post_21082]Varmeihuset skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21074#post_21074]Torkild skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21069#post_21069]Varmeihuset skrev:[/url]

Hvis du er lige så modvillig til at oplyse ting til klage nævnet, som du er her, så taber du alså enhver sag ,OGSÅ selvom den kunne ha være vundet

vi kan ikke regne på tal vi ikke har


Hvad mangler du ud over vurderet års forbrug af oplysninger som er relevant for spørgsmålet?


hvor stor en del af energien går til varmt vand i Kommunens beregning ?
hvor mange er i i husstanden ?
hvornår er huset fra , er der lavet forbedringer siden det blev bygget ?

det første for at se hvor meget en luft luft kan angribe , da den ikke kan angribe varmt vand behovet

to og tre for at fornemme om tallene egentligt kan passe

og som side note, det med gassen vil jeg stadig mene er af betydning, hvis du hænger på det, så smutter fidusen jo i at få en luftvand til det hele

og find stadig ud af om en pilleovn ville være en mulighed, en brugt varmepumpe er ikke meget værd ved gensalg, en god pilleovn taber meget mindre i værdi

Husk at varmepumpen jo skal sættes op,det koster, og der skal betales for et årligt eftersyn
skorsten har du jo, og betaler alligevel til fejeren

Varmepumpe for to år = 4000kr (med vild optimisme)udgift til opsætning OG nedtagelse + to gange eftersyn
4000+3500+2000+2x1200=11900kr

pilleovn 8500+opsættelse , fejer betales i forvejen , nedtagelse kan du selv gøre

gensalg varmepumpe, måske du skal betale for at komme af med den ;o)

to år gammel pilleovn ?? men måske du kan får det halve igen


Varmt vand - ukendt kommunen oplyser det ikke.

2 voksne + 2 børn

1973. Efter isoleret 200mm på loftet +super lav energi ruder for 7år siden.


I følge kommunen vil du ophæve tinglysningen af gas når fjernvarme kommer, også for dem som ikke får fjernvarme.

Pille ovn kunne også være en mulighed, men det er ikke nær så hyggeligt som brændeovn, men som en løsning for at undgå fjernvarme skal alle muligheder da overvejes.
Tak.
 
Torkild

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21077#post_21077]pmp skrev:[/url]

Vil du have både gas, brændeovn og varmepumpe ?
Nej, nej, nej.
Du skal naturligvis have en varmepumpe der dækker dit behov.
Hvis du anskaffer en varmepumpe vil du vel bruge den som primære varmekilde i stedet for gas - vp fremstiller den billigste varme. Gasforbruget vil falde så meget at udgiften pr. kwh bliver alt for høj - du skal jo stadig betale for eftersyn.
Brændeovnen er en mega forureningskilde, den giver ofte uens varme i huset, giver en masse arbejde, udgift til skorstensfejer - og mon ikke der snart kommer et forbud eller krav om udskiftning.

Nej, du skal naturligvis have en varmepumpe der passer til dit behov.


Du har ikke forstået problemstillingen.

Vedr. Gas så er eftersynet inkluderet i gas prisen, så ved mindre forbrug af gas, så går eftersyn prisen ned samtidig.

Brændeovnen er en svanemærket brændeovn som jeg allerede har, den skal ikke bortskaffes. De 350kr til skorstensfejeren kan jeg godt klare alene for hyggens skyld.
 
Torkild

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2732&pid=21078#post_21078]lars-jacobsen skrev:[/url]

Citer

Det kan koges ned til at man Ikke kan pålægges pligt til fjernvarme (man skal ikke søge dispensation eller andet) hvis man har mere end 50% af kommunal bestyrelsens vurderet behov for energi til opvarmning og varmt vand.
Jeg har fået dem til at vurdere hvad det tæl er, så nu skal der bare findes en varme pumpe.
Så kort fortalt er det i mit tilfælde.

Jeg har talt med jurister ved det tidligere energistyrelse som bekræfter at lovgivningen læses på den måde.

Enig, men det besvarer stadig ikke dit oprindelige spørgsmål hvordan de anslår/vurdere/beregner forbruget.
Det kan godt være deres "tommelfingerregel" holder i praksis, men ligger man lige på vippen kunne det da være rart at vide hvis man kom med en veldokumenteret beregning som benyttes i alle andre henseender ifht. BR mv. så tages det for gode vare.

I øvrigt så virker det underligt hvis de vil pådutte området fjernvarme hvis der i forvejen er naturgas. Det hører jo også ind under "kollektiv forsyning" så hvad hvis man her hænger på en "aftagepligt" i forvejen, skal man så også have det for fjernvarmen.... Frown


Nu er det kun tinglyst gas og ikke en generel aftager pligt af kollektiv forsyning. Jeg kan ikke finde noget på at fordi at man har gad tinglyst så er man også forpligtet til at modtage fjernvarme.
Jeg kan ikke se lovgivningen åbner for dette, og hvis den gjorde hvorfor laver man så høring omkring fjernvarme og laver behandling for at tinglyse de på samme bygninger som har gas.?

Men et fint spørgsmål.
 
Chr
Jeg har ikke sat mig ind i den konkrete sag ang Horsens, men hos mig var formuleringen i lokalplanen -efter min hukommelse- at der var tvunden tilslutning til kollektiv varmeforsyning. I mit område er der både gas og fjernvarme, og jeg ligger i gas-delen. Nu kunne jeg undslå mig på anden vis, men noterede mig dog, at gas ikke er varme. (gas kan omsættes til varme, men også til meget andet).
Er formuleringen i stedet "kollektiv energiforsyning", så vil jeg jo mene at el hører under denne kategori. El kan omdannes til mange former for energi, mekanisk, lys og varme. Det sidste i en varmepumpe, en glødepære eller et varmeagregat af en art.
Det kunne være spændende at se, om den holder i retten, hvor man jo nok kan bolte folk op på upræcise formuleringer.

Var det eventuelt en ide, at rigtig mange husstande udfylder et standart regneark (det kan en DJØF'er også forstå) med faktiske forbrugstal, husets størrelse og byggeår, så FB gruppen og kommunen kan se, hvad de faktiske tal er imod den kommunale beregning?

Slutteligt vil jeg give Hamselv ret i, at diverse halve og underlige løsninger ikke er værd at rode sig ud i. Lav det rigtigt fra starten, og nyd at have et velfungerende anlæg fra dag et.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,976,482 Unikke besøg
XHTML CSS