HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Brugsvandsvarmepumpe
CZN
Hej.

Er der nogen der har erfaring med brugsvandsvarmepumper?
Vi har et gammelt hus med elopvarmning af ALT, og er i gang med en energioptimering, hvor vi under alle omstændigheder skal have udskiftet vores gamle vandvarmer.
Det koster et sted mellem 20-30.000 af få sådan en basse installeret, og jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg beregner, om det kan betale sig ift alm eldrevet vandvarmer..?

Jeg har kig på følgende:

http://vesttherm.dk/produkter.html

http://www.metrotherm.dk/Professionelle/Fjernvarme/Professionelle/Beholdere/El-vandvarmere.aspx?ProductID=PROD19

http://www.bosch-climate.dk/produktside/varmepumper/brugsvandsvarmepumpe.html

http://www.energi.land/index.php/varmepumpevandvarmer/vandvarmer-m-varmepumpe-112.html
 
Varmeihuset
Jeg har ingen erfaring med dem

men overvejede lidt selv en på et tidspunkt

jeg havde oliefyr, og tanken var en luftluft til at aflaste fyret
fyret ville så stadig om vinteren gi varme til kælderen og varmt vand
om sommeren skulle en brugsvand varmepumpe så gi mig varmt vand
og jeg ville kunne købe det trinvis

men endte med en luft vand , der erstattede fyret

du skal huske at de der brugsvand varmepumper , de kan ikke lave varmt vand ud af luft der er koldt
de bruger luften fra huset, er huset tæt kan det være fint nok, da det gir udluftning ,OG varmen genvindes
er huset ikke tæt
så skal den varme den sluger fra huset erstattes på anden måde
og er det elopvarmning, så bliver det dyrere end elopvarmning om vinteren

man satte dem tit i fyrrummet, hvor der var overskudsvarme fra anlæg uden varmtvandsbeholder

om sommeren kan de være fine nok, da er der varme nok i luften

Hvis dit hus er opvarmet med ren elradiatorer, så har du den dyrereste form for opvarmning
og er huset gammelt som du siger,så vil det om vinteren være en kamp om at holde varmen inde, at så suge energi ud af inde luften, gør det bare sværere

en mere radikal løsning ville være bedre, og det er noget der både gir husopvarmning , og brugsvand

du har ikke råd til at lade være

nok ikke det du helst ville høre

men hvis du kan fortælle mest mulig om husets stand isolering størrelse ,etagerosv
om der evt er vandbåren varme (der bare ikke bliver brugt)
så kan der måske komme forslag

Det er seføli stadig en mulighed at sætte sådan en brugsvandvarmepumpe op
,
men den pris du nævner, ville være bedre brugt som delbetaling af et komplet anlæg
i det mindste har du den varme tid foran dig, så du har ikke så travlt
jeg stod i den situation op til start af fyringsesonen ;o)
 
Varmeihuset
Ok , nogle af dem du linker til, opgir at de kan bruge minus 10 grader luft
men coén opgis ikke ved de temperaturer
ps oplys også hvor mange i er i huset
 
CZN
Hej og tak for svar.

Huset er 110kvm i ét plan. Vi får lagt 300mm papiruld ovenpå de 100mm rockwool der ligger i forvejen. Og derudover får vi installeret en luft/luft varmepumpe til at opvarme de ca 80 kvm som stue og køkken består af, samt nye elradiatorer på de to værelser og gang.

Er er ikke vandføring i huset, så jeg er udelukkende ude efter en mere økonomisk løsning til vores brugsvand, end en alm elvandvarmer.

På sigt er planen at vi installerer solceller til at dække, ihvertfald noget at elforbruget. Men vi venter lige til vi ved hvad vores forbrug reelt er..
 
Varmeihuset
Med så lille et hus,og den extra isolering, så skal der ikke så meget til at holde huset varmt
hvis i som du siger er igang med en energirenovering,endnu bedre
havde jeg ikke haft kælder og det lidt større hus, så er det lige hvad jeg havde gjort,,minus elradiatorer
hvis i holder dørene åbne, så kan i sagtens fordele varmen
syntes dog den pris du nævner er i den høje ende

se evt denne side
http://brandbirk.dk/varmepumpe.html

Hvis i påtænker at isolere gulvene, så ville jeg lægge gulvvarme,og anskaffe mig en luftvand
så har i både varme i hanen og rummene
og ingen støj fra indedelen
desuden kan i lukke dørene som det passer jer og have fx forskellige temperaturer i rummene
det er rart at kunne holde døren til badeværelset lukket,og køkken

prisen for en luftluft plus en brugsvandvarmer løber også op
jeg gav små 43000 for min luft vand, monteret inklusiv buffer og ny varmvandsbeholder
jeg havde så et radiator system
men det var med et tilskud på 8200 fratrukket, i får mindre tilskud, da i har el opvarmning
der var så håndværker fradrag som jeg kunne trække fra , det kan i jo også

regn nu det hele igennem inden i køber
ang solceller, de laver strøm når i har mindst brug for det ;o(
med den gamle ordning, var det ikke et problem
med den nye er i nød til at sælge billigt ,og købe tilbage til normal pris ,NÅR i har brug for det

som allerede sagt, i har det varme vejr foran jer, ingen grund til impulskøb
 
CZN
Der er lidt tidspres på, da vi på nuværende tidspunkt ikke har betalt for huset, men kun har brugsretten. Lånet optages først til Juli, hvilket gør at alle forbedringer tæller op i den efterfølgende vurdering, og at vi den vej kan få hele skidtet finansieret over realkreditten til den lave rente - så det skal være nu..

Ingen tvivl om at gulvvarmen kunne være dejlig, men det er for omfattende en operation, så den er ikke aktuel.

Ift solceller, er det noget vi kigger på til næste sommer, hvor vi ved hvad vores forbrug er. Jeg forventer at batteriteknologien til den tid er betydelig bedre end den er nu, og at det derfor kunne være interessant at kigge på. Det må tiden vise.

Valget står, så vidt jeg kan se, mellem traditionel elvandvarmer og brugsvandspumpe. Den gamle skal udskiftes uanset.
De brugsvandspumper jeg har kigget på ligger omkring de 20.000 og så kommer installationen oveni, så jeg tror ikke prislejet er helt skævt - kan bare ikke gennemskue om det kan betale sig..
 
Varmeihuset
Tjah, det gir jo en anden dimension
kan i låne , eller har til en luft vand
så kunne i evt få den monteret , så låne en kalorifere, og sætte den til
så havde i det der svarer til en luft luft, men varmt vand samtidig
kaloriferen ville være den eneste ting der blev fodret fra varmepumpens buffertank
men den kan også hive megen varme ud

i løbet af fyringsesonen kunne i så finde husets varmebehov
de ville fortælle om i kunne nøjes med radiatorer ,og hvor meget , eller på lang sigt gulvvarme

prisen ville nok være temmelig ens
men på lang sigt ville det være rarere at ha lufvanden

kunne en snak med banken og en instalatør evt føre til at tingene blev monteret, og betalt når banken frigav pengene, banken skulle så garantere at pengene kom, såfremt alt var ok
banken er jo interesseret i at låne flest muligt penge ud, bare der er en sikkerhed
jeres lånebevis kunne være en sikkerhed overfor installatøren
alle parter er jo interesseret i at det sker
 
Varmeihuset
En mulighed var en vvbeholder der passer til en kommende varmepumpe, den ville koste lidt mere en en alm,
men så VAR beholderen købt , og lufvand setuppet ville blive det billigere når hvis i købte et
den skal ha en passende stor varmespiral i sig
min har seføli også eltilskud
den er på 140 liter, det er den nød til at være for at spiralen er stor nok
den ville bare skulle sættes op i stedet for den i har nu

men noget helt andet, hvordan er i sikret?
lad os nu sige i lige kan låne til en luft vand og nogle radiatorer
så blir det installeret i et hus der IKKE er jeres ??
huset købes så, og sælger får de penge banken udleverer, så skal i jo ha penge tilbage af sælger

banken udleverer jo det de mener huset er værd , og det er huset inklusiv pumpen osv
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,976,536 Unikke besøg
XHTML CSS