HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vanvax til varmtvand? eller kun VP?
tagestavsdal
Hej

I forbindelse med et større renoverings arbejde, skal huset isoleres optimalt og der skal etableres gulvvarme, overvejende let gulvvarme, både i under og overetage.

Opvarmning med luft-vame VP, da jordvarme ikke umiddelbart er en mulighed.

2 kombinationer overvejer jeg:
en Vølund F2120 + SMO 20 til varmen, kombineret med en Vavex 285 OPT180 til varmt brugsvand og udsugning
Fordele:
den store VP kan slukkes om sommeren. Jeg får udsugning, som ellers skal etableres separat,
Ulemper måske ikke VV nok, eller megen supplering med elpatron (vi er kun 2 voksende til daglig), samt Ingen gulvvarme i bad/toilet om sommeren

den anden kombination er Vølund F2120 + VVM310
Fordele:
en pumpe som kan levere meget varmt vand, og mulighed for gulvvarme over alt om sommeren, når det er halv koldt ude, og det sker jo også om sommeren ;-(
Ulemper:
Ingen ventilations mulighed, og drift på udedelen hele sommeren.

Kombination nr 1 koster ca 111.000kr kombination nr 2 koster ca 103.000kr.

Egentlig er jeg mest stemt for kombination 1, da jeg her får ventilation/udsugning fra køkken, bad, bad og toilet, plus soveværelse og bryggers,
Ellers skal jeg jo have etableret noget udsugning ved siden af, så det er ikke økonomien som er afgørende, men funktionaliteten.

Så kommentarer af alle slags er meget velkomne, jo mere information, jo bedre kan jeg træffe en beslutning

Hilsen Tage Jensen
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Varmeihuset
Kunne du lave din udsugning, så luften blev blæst ud på udedelen af varmepumpen
her tænker jeg på en udsugning uden varmegenvinding



omvendt en brugsvand varmepumpe, kan jo også sættes til at blæse luften retur ind i huset om sommeren, så bliver varmen fra huset stadig brugt til opvarmning af brugsvand, og man får køling af huset(hvis ønsket )

nogle har en spiral i , som man evt kan bruge til at stjæle lidt varme fra brugsvandet med , evt til gulvvarme i badeværelset
og om sommeren er der jo rigeligt med varm luft

leder du luften retur til soveværelset, så har du der aircon, eller hvor du nu leder luften hen


Men du HAR da jordvarme lige nu?? er det til et andet hus ??
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2657&pid=20067#post_20067]Varmeihuset skrev:[/url]

Men du HAR da jordvarme lige nu?? er det til et andet hus ??


Ja vi har jordvarme i vores nuværende bolig, en lille landejendom med 7,2Ha jord, Årsballe midt på Bornholm
Så jeg var ikke præcis/detaljeret nok i mit første indlæg.

Mit projekt omfatter vores "aftægt" bolig, vi er begge 66år,
og projektet er konens barndomshjem i fiskerlejet Melsted ved Gudhjem
Her er jordvarme ikke umiddelbart relevant, bare rodet med opgravning skræmmer, og det er ganske tør sandjord, derfor luft til vand.

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Varmeihuset
Hvor stort er det kommende hjem?
og er det i et plan ?
og hvor tæt regner du med at få huset ved renoveringen
er huset lille, og bare lidt utæt (selv efter en renovering)
så er det måske overkill med udsugning
ren pengemæssig er varmepumpen jo billig i drift
og et udsugning skal jo tjene sig hjem igen

der er vel en grænse for hvor mange penge det kan lønne sig at bruge ?
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,139,842 Unikke besøg
XHTML CSS