HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Erfaringer med varmepumper under frost?
Tsa
Hej jeg har købt et godt isoleret Trelleborg hus i 2 etager. 150 m2 ialt. 300-400mm isolering og en tæt dampspærre. Jeg skal ny-tænke varmekilden (uden fjernvarme/gulvvarme) da det lige nu kører med el-radiatorer.
Der bliver skrevet rigtig meget om varmepumper men hvad er jeres erfaring med bedste varmepumper (10.000 kr. +) når temperaturen falder til -5 og -10 grader?

Jeg har 90 m2 stueplan. ville en Panasonic med scop på 5-6 stykker og testet til -25 grader kunne levere varme på etagen eller ville den bukke under for presset og blæse kold luft ind eller bare fryse til eller måske i bedste fald, falde ned på 1-2 COP?

Jeg er MEGET nysgerrig på hvordan de bedste varmepumper klarer den danske vinter alene med luft-luft Smile

(den vil ikke stå helt alene. jeg kigger på GES Premium 1L som kan varme lidt også? og bibeholder el-radiator til jeg har prøvet et par danske vintre)
 
Varmeihuset
Har ikke erfaring med nogen , men de blæser IKKE noget ind i huset
ude delen er det indvendige af dit køleskab , indedelen er bagsiden af dit køleskab
udedelen lader en gas i væskeform fordampe indeni et system,
det blir koldt, udeluften opvarmer denne kolde gas,den er stadig kold i forhold til temp i huset
kompressoren fortætter gassen indtil den blir flydende, gassen har stadig samme energi, men på en meget mindre plads(flydende) og er derfor nu varm
denne varme flydende gas ledes ind til indedelen
her afgir den sin varme til de rør den løber i, indedelen blæser indeluften henover disse rør
indeluften stjæler noget af varmen fra den flydende gas i rørene
derefter løber den flydende gas ud i udedelen igen, der gentages processen

Cop falder med ude temp, da luften indeholder mindre og mindre energi når temp går nedad de bedre over 5 ved 7 grader udetemp og 20 indetemp
men de bedre afgir stadig 2,5 gange så meget varme ved minus 15 som en elradiator ville ha gjort ved samme fodring af el


måske du med held kunne placere den ved trappen, og alle døre åbne
så sætte den til at svinge udblæsningenså den delvist blæser ned af trappen og ud i under delen af huset , og lidt til overdelen, overdelen ville nok modtage noget af den opstigende luft i forvejen
 
Tsa
yes tak jeg fik det formuleret mig forkert. De tilfører ikke luft til huset.

Jeg holdte mig til stueetagen for at simplificere spørgsmålet lidt men godt af vide at de nede ved -15 stadig står bedre end en el-radiator. Planen med luft/luft er 1 ude del og 2 inde dele.

1 blæser installeret i stuen som blæser ned langs huset mod køkken alrum og det bagerste værelse og en kassette på 1. sal
 
Varmeihuset
Jeg har ladet mig fortælle, men aner ikke om det passer,AT dem med to indedele ikke er så effektive =ringere cop

måske vi kan få det at vide
i dit tilfælde, kan du da ha udedelen placeret, så begge indedele sidder tæt på ude delen ?,noget med at man ikke bør trække lange rør til køle væsken
 
hamselv
Det er så ikke det databladene siger! Faktisk er der meget fine data på selv noget gamle multi-sammensætninger. Dette skyldes uden tvivl at du får en temmelig stor kondensator - samlet set ved multianlæg. Tabene ved rørtræk er fornuftigt beskrevet i de manualer jeg har læst. Og til drift i et alm. hus tror jeg umiddelbart ikke på problemer i den henseende. Og som altid, ville jeg gøre det selv. JA. En multi, med en indedel i soveværelse + en i studiet ville jeg finde overordentlig fornuftigt og noget jeg sagtens kunne finde på. Eller lidt vildere - tage stuen med. Eneste ulempe jeg lige kunne se er den ikke regulere helt langt nok ned under køledrift til soveværelset, hvis den står alene med det. Men det er lidt flueknepperi.
 
hamselv
Når der tales L/L i dk er det ikke specielt relevant ensidigt at fokusere på hvad man kan ved -15. Der er ganske simpelthen for få timer med -15 ude til at dette er relevant. Nogenlunde alt hvad der er oprigtigt beregnet for Norden er godt eller rigtig godt. Ting der er beregnet for Sydeuropa og kinagrej ser vi bort fra her. Kan du føle dig sikker på at købe et bestemt fabrikat? Nej. Ikke med mindre du kender importøren. Nu er Panasonic nævnt. Og der kender vi anlæg der har været beregnet for andre lande der har virket absolut mindre godt i DK, importeret af lidt sære kanaler. Det samme har vi set fra LG hvor anlæggene simpelthen ikke har kunnet du, før den officielle importør har været ind over med printkort med korrekt afrimningsmetodik. Og som markedet er i dag. med billig billig er det lidt spændende hvad man får.
 
woebbe jordvarme siden 1985
jeg mener at kunne errindre at trelleborghuset er bygget med ventilationsanlæg med varmegenvinding, det kunne jo være snedigt hvis man kunne bruge ventilationsanlæggets rørsystem til at fordele varmen fra et varmesystem / varmepumpe. Det ville give en jævn varmefordeling i hvert rum, det forudsætter dog at rørsystemet har tilstrækkelig kapasitet.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Har set Trelleborg huse monteret med horrible løsninger med udsugningsvarmepumper og combi-ting som IVT 495 Twin. Så er snakken en helt andet og der skal tænkes noget anderledes, hvis det skal være topdollar. Vi har udtænkt en pang-dang til 495Twin, men hvad der eller er lavet har vi ikke rodet med.
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2598&pid=19520#post_19520]hamselv skrev:[/url]

Det er så ikke det databladene siger! Faktisk er der meget fine data på selv noget gamle multi-sammensætninger. Dette skyldes uden tvivl at du får en temmelig stor kondensator - samlet set ved multianlæg. Tabene ved rørtræk er fornuftigt beskrevet i de manualer jeg har læst. Og til drift i et alm. hus tror jeg umiddelbart ikke på problemer i den henseende. Og som altid, ville jeg gøre det selv. JA. En multi, med en indedel i soveværelse + en i studiet ville jeg finde overordentlig fornuftigt og noget jeg sagtens kunne finde på. Eller lidt vildere - tage stuen med. Eneste ulempe jeg lige kunne se er den ikke regulere helt langt nok ned under køledrift til soveværelset, hvis den står alene med det. Men det er lidt flueknepperi.


Ikke for at hijacke op`s tråd
men har du evt et par link til gode multi luftluft

jeg har det omvendte problem af op`s
jeg har en kælder på 37m2 der skal ha lidt varme , og en hel overdel på 138m2
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2598&pid=19521#post_19521]hamselv skrev:[/url]

Når der tales L/L i dk er det ikke specielt relevant ensidigt at fokusere på hvad man kan ved -15. Der er ganske simpelthen for få timer med -15 ude til at dette er relevant. Nogenlunde alt hvad der er oprigtigt beregnet for Norden er godt eller rigtig godt. Ting der er beregnet for Sydeuropa og kinagrej ser vi bort fra her. Kan du føle dig sikker på at købe et bestemt fabrikat? Nej. Ikke med mindre du kender importøren. Nu er Panasonic nævnt. Og der kender vi anlæg der har været beregnet for andre lande der har virket absolut mindre godt i DK, importeret af lidt sære kanaler. Det samme har vi set fra LG hvor anlæggene simpelthen ikke har kunnet du, før den officielle importør har været ind over med printkort med korrekt afrimningsmetodik. Og som markedet er i dag. med billig billig er det lidt spændende hvad man får.


OP har pt elvarme, og det kan han jo beholde som backup til de få dage det kunne blive nødvendigt
og det er gratis
værre ser det ud for en som vil erstatte et fyr med luftluft , der skal man så betale skorstensfejer bare for backuppen ;o(
og hvd sker der hvis det sner i lang tid mens fyret ikke kører, kan skorstenen lukke tæt, og dermed umuliggøre opstart af fyret ??
her er gasfyr med vandret ud af siden skorsten en fordel

hvis ens VVbeholder har elpatron, og fyret ikke kører, så vil der stadig løbe radiator vand igennem VVbeholderen hvis cirkulationspumpen kører, hvor meget varme kan man stjæle fra en VVbeholder ?kunne det bruges som backup ?
 
hamselv
Alle varmekilder bortset fra brændeovn er afhængige af el. Så hvad hvis el'len smutter.

Ingen, INGEN fornuftige varmepumpesælgere anbefaler LL som eneste varmekilde. Så dem der genopfinder den dybe tallerken står selv med smerten, hvis noget smutter.
 
Varmeihuset
Det er jeg godt klar over, ville bare nævne det så op havde det i bagtankerne ;o)

for ham er det jo let nok (så længe der er el , sålænge har han et backup, ovenikøbet fordelt på mange enheder

i mit tilfælde skulle jeg finde et backup system , og derfor spørgsmålet med VVbeholder, det ville seføli også kun virke så længe der er el

eller hvis forbruget til kælder og varmt vand via fyret kunne holdes lavt nok, og lade en luftluft ta slæbet med stueplanet
 
Varmeihuset
Når jeg nu tænker over det ?? pt er oliefyret min eneste varmekilde, og sådan er det jo nok for mange, hvis fyret strejker, hvor mange har så et backup system ??
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,142,226 Unikke besøg
XHTML CSS