HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kun til varme i huset, hvad er bedst ?luftluft eller luft vand
Varmeihuset
Kun til varme i huset, hvad er bedst ?luftluft eller luft vand

Lad os tage tre eksempler

Et
et hus der godt nok isoleret til at en luft luft kan holde temp uden at køre max

to ,
Det samme hus , men med et luft vand anlæg , dog har man slået brugsvand fra , fx da huset pt ikke er beboet huset har store radiatorer

tre
igen det samme hus , men med gulvarme lavet lige som luftvand anlægget har det bedst med , igen kun varme

og så for at splitte det op , i nogle tilfælde UDEN buffertank

Når jeg sidder og læser de scoop tal for luftluft de nye pumper har , så er det jo imponerende

dog kunne jeg digte en situation , 7 grader om dagen, 2 om natten

luft luft er nød til at køre hele tiden , om dagen har den et højt cop tal , men energibehovet er ikke så stort
omvendt om natten ;o(
det samme må gælde for luftvand uden buffertank

men hvad med den med buffer , kan man stille dem til at hente max varme mens man får det billigst om dagen ?, og kan det holde en nat igennem ?(med en realistisk tankstørrelse ?
 
hanssing

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2585&pid=19438#post_19438]Varmeihuset skrev:[/url]

Kun til varme i huset, hvad er bedst ?

Bedst? Tjaee, det afhænger af hvorledes man opfatter komforten ved de forskellige opvarmningsformer, vs. det de koster at anlægge og drive.
L/L koster ikke meget, kræver muligvis ikke tilsyn, og kan derfor hurtigt blive billigere totalt, når man medtager afskrivninger, forretning, og service.
Jeg antager at du mener i elforbrug udelukkende?

Personligt er jeg glad for tung gulvvarme, lige pånær de dage hvor der er store temperatur-udsving og solindfald. Der ville jeg hellere have radiatorer.

Citer


men hvad med den med buffer , kan man stille dem til at hente max varme mens man får det billigst om dagen ?, og kan det holde en nat igennem ?(med en realistisk tankstørrelse ?


Det er korrekt at både L/V og L/L har bedst økonomi ved højere udendørstemperatur. Reelt kan L/V ikke buffer noget op, men det kan L/V. Der har været et par akademiske tiltag hvor man med buffer, og model prediktiv regulering styrede fremløb og varmepumpedrift til huset, hvor man optimerede økonomien og komforten. Dvs. kom der meget sol, dyr el, osv. så sænker modellen på forhånd fremløb og lader bufferen løbe tom. Omvendt ved billig el, lav sol. Reelt flyttede det svjh. ikke ret meget på økonomien eller forbruget.

Men din tanke om at buffer op midt på dagen med en stor tank er reelt næppe en mulighed:
Lad os antage at huset skal bruge ca. 3kW kontinuert, det er 72kWh på et døgn.
Skal det hentes i de 4 varmeste timer fra kl. 14 til 18 så skal VP'en yde 18kW i stedet for 3kW.
4/24 timers forbrug leveres da under drift så lagerbehovet er "blot" 60kWh.
Lagervolumet er 1,16 kWh/m3/K i vand, dvs. vil man lagre dette ved dT på 5K så skal man bruge 60/1,16/5 = 10,3m3 tank......
Hvorfor dT på 5 grader K? Tjaee, der er 5 fingre på en hånd, og jo lavere jo bedre, så det er nu det man plejer at sige der skal være henover condenseren.

Og så kræver det en perfekt isoleret tank, som ikke findes. Istedet bruger man en mindre tank, og/eller frekvens-styret pumpe og/eller større dT end 5 grader.

Der hvor det rigtig giver mening er med solceller på den nye ordning med time-forbrug. Elprisen på egenproduceret strøm er ca. 50% af hvad den koster om natten (88øre mod 180øre per kWh). Så det er bedre at lade VP'en køre tanken rigtig varm med høj dT f.eks. 35K op til 60C, så er tanken mindre, VP'en kørere i flere timer når der blot er sol, og der kræver "blot" en blandeshunt på fremløbet og en "smart grid"/PV parat pumpe.
Som sidebemærkning er det derfor ikke optimalt at sætte vinklen på solceller til VP-drift så de giver mest året rundt, men så de giver mest om vinteren, hvor egetforbrug er størst - dvs. med stejlere vinkel til den lave vintersol.

Venligst
Hanssing
 
Varmeihuset
Du havde ret, jeg tænkte rent billigst i el

og du bekræftiger hvad jeg formodede
man kan sagtens lave et anlæg der er rigtigt billigt i drift , men det vil altid ende at koste kasssen
så meget at hvis folk skal låne til det, er det for dyrt pga renter og afskrivning
hvis folk så endda HAR noget i forvejen, er det værre

Man må finde et realistisk mål, sålænge det regnes RENT i penge

omvendt , hvis man syntes det ver sjovt at bygge noget selv ,
 
VarmeMads
Hej VarmeiHuset,

Jeg har skrevet et lille indlæg omkring dette på min hjemmeside under linket her :) Håber du har fundet svar på det hele


God dag!

Med venlig hilsen,

Mads Vendelbo
Redigeret af Admin d. 21-02-2017 14:53
 
Varmeihuset
Slettet
Redigeret af Admin d. 23-02-2017 09:20
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2585&pid=19862#post_19862]Varmeihuset skrev:[/url]

Der står ikke en skid om det jeg spørger om, men en helvedes masse links til nogle der vil sælge , det er tydeligvis spam det du laver,
du er et ækelt menneske, der for ussel mamom udnytter en hjemmeside

gid din røv måtte klø for evigt , og dine arme falde af ,;o(

var det til at forstå ??

ps , det du på din side skriver passer endda ikke, du ved ikke engang hvordan en luft luft virker


Hej varmeihuset

bare denne kommentar
det er da en ualmindelig tåbelig kommentar du her har skrevet.
Uanset hvad du mener om Varmemads, så er din kommentar ikke relevant og burde fjernes
Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Varmeihuset
Slettet
Redigeret af Admin d. 23-02-2017 09:21
 
Varmeihuset
Hvorfor må han skrive at han har svaret på mine spørsmål?? det har han jo ikke
det er jo kun for at spamme forummet
ALLE hans indlæg linker til en side han tjener penge på

det han gør er da vist endda ulovligt (at spamme er ULOVLIGT)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 9

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,975,228 Unikke besøg
XHTML CSS