HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
VP anlæg dT, og eksergi?
hanssing
Hej,

Nogen her som kan oplyst om forskellige modellers indregulering vedr. dT og buffertanken(es) eksergi?

Kører man blot fast flow på kondenseren, og så stopper når det hele er blandet og oppe i temperatur, eller kører man f.eks. styret flow på kondenser/frekvens på skruen, med fast afgangs-temp på ønsket sætpunkt?

Generelt så giver single-pass (højest mulige dT) af vandet over kondenseren jo bedst effektivitet men det sætter nogen krav til styringen. Specielt når man snakket flydende temperatur fremløb til opvarmning, og samtidig varmt brugsvand med normalt en meget høj dT f.eks. 20->55C
Omvendt så tager en husstand ikke skade af nogle dyk på fremløb fordi det blot gøres med lav dT med opblanding - til det er radiatore og gulv-varme ligeglade, brugsvand vil nok knapt bemærke det på. Så det er kun COP'en der lider.

Men med de ret høje COP'er syntes det næsten en tvingende nødvendighed med god lagdeling, afkøling og maksimeret dT?

Hanssing
 
PJ
Her er der da godt nok en stak fremmedord/fagudtryk til "hamselv's" leksikon.
mvh Poul J
Med venlig hilsen Poul J. Pensioneret bondemand fra Nordfyn, med 120 år gammelt stuehus, 200 m2 (65 m2 gulvvarme) og i dette forum nok GDS'er af værste skuffe.
April 2011 solvarme med 66 rør. Marts 2012 6 kwp solceller. Sept 2013 HPV jordvarme 600+2x50m slange, 300 l buffer tank, foreløbigt til at bruge overskuds strøm fra solceller, og sikkerhed for varme. (100 dage vinterfyring i Pilevang kedel (træ og halm(små baller)) 3000 l aku tank.
 
hanssing
Nå ja, har lige læst det igen og kan godt se det er noget indforstået.
Det er nu ikke fordi jeg er specielt kendt med varmepumper eller tanke, men har perifert rørt ved det på mit arbejde og så tager en ingeniør som mig udtrykkene til sig Cool

Sorry,

dT = delta-T = temperaturforskel på ind/udløb, typisk opgivet i Kelvin (K)
condenser = kondenserings-siden af pumpens cyklus = varmeafgivelses veksleren
evaporator = fordamper = fordampnings-siden af pumpens cyklus = varmeoptagelses veksleren
eksergi = energi anvendeligt til brugsformål. Lagdelt buffertank har derfor højere eksergi end en opblandet tank (som kan have andre fordele)
skrue = kort for skrue-kompressor
 
pmp
Vi er flere her der forstår dine udtryk, men din tankegang syntes noget teoretisk. Allerede i dine forudsætninger har du uden begrundelse foretaget nogle valg, som måske ikke er optimale i forhold til den samlede installation.
I dette forum findes en masse viden på det praktisk plan, og vi er mange der gerne vil hjælpe en varmepumpe-ejer med optimering, men man skal altid se på hele installationen og ikke kun på varmepumpe og en evt. buffer.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hanssing
Bump.
Nogen indlæg?
----
Har selv læst lidt på datablade, men det fremgår ikke rigtigt.
Tror dog nok at de typiske pumper med justeret fremløbstemperatur kører med lav dT og opblanding i tanken for husvarme. Næsten givet at de også gør det for varmt brugsvand.
 
KNVarme
Nu er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du spørger om helt precist. Derfor er mine svar lidt i øst og vest. Beklager..
Men lidt kan jeg forstå.

Og det ser ud til at du kigger meget på den mekaniske side af energiforbruget og ikke så meget på den termiske i det du skriver at det bedste er single pass over kondenseren med en høj dT. Det undgår man helst i varmepumpedrift hvis man kan, da en høj dT er lig en lav COP.

Der er mange varmepumper i dag der styrer cirkulationspumpens omdrejninger i forhold til netop dT og der er mange strategier for at energi optimere her. Nogle holder varmepumpen på dens mest effektive hastighed (kun ved inverter pumper selvfølgelig) og regulerer på cirkkulationspumpens hastighed for at holde en god dT.
Nogle bruger at skrue ned for cirkulationspumpen og varmepumpen samtidig når de laver varmt brugsvand. Og der er flere variationer over det her derude.

Lagdeling: Teoretisk er lagdeling effektiv til at holde en høj temperaturforskel fra toppen af en tank og til bunden af den.
Men desværre siger lagdelingsteorien også at der kun er ca. 1 grad pr meter at hente.
Medmindre man får etableret et skillelag i tanken. Altså et lag hvor der er en stor temperaturforskel. Foreksempel 20 grader.
Skal man så bevare det skillelag så må man ikke bevæge vandet ret meget. Altså rolig tilløb og afgang fra tanken. I nogle tidlige varmepumper med hot gas spiral i lagde man foreksempel nogle cm rensede småsten i bunden af varmtvandsbeholderen hvor det kolde vand kom ind. Ved at lade det kolde vand løbe ind og blive bremset af disse sten opnåede man en god lagdeling.
I en buffertank opnår man normalt ikke en decideret lagdeling men der kan sagtens være relativ stor temperatur forskel imellem top og bund alligevel. Men det hænger oftest sammen med hvordan man tilslutter fremløb og retur og ikke en lagdeling.
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,140,653 Unikke besøg
XHTML CSS