HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kontrol af installation
NJL
Hej, er ved at få bygget nyt hus og vil gerne lige høre jeres mening omkring jordvarmeinstallationen:

Nyt hus, 1½ plan, 520 m2 bruttoareal, gulvvarme overalt, bortset fra enkelt værelse med radiator. Er blevet anbefalet Vølund Fighter 1245 10KW med 600 meter slange. Slangen ligges i 2 meters dybde (?) i fugtig lerjord, 8 baner med ca. 1 meter mellem hver bane.

Er anlægget tilstrækkeligt dimensioneret?
Er slangen tilstrækkelig lang?
Graves den korrekt ned?
Andet?

Tusind tak for et super godt forum!

Hilsen
Nis
 
lars-jacobsen
520m2 er meget. Er det opvarmet areal i et enfamiliehus eller ? Hvilken Energiklasse eller har du en varmetabsbergning ?
Hvor mange personer ? Badekar til varmt vand ?
Hus at radiatoren skal dimensioneres med et andet temperaturset end specifikationerne. De er typisk alt for høje, specielt ved jordvarmens 35-40 grader fremløb. Det vil nok være uøkonomisk driftsmæssigt at lave en installation med shunt, bare for denne ene radiator.
Slange Nedlægningsdybden behøver ikke være mere end 1 meter (90 cm). Jordvarme er faktisk solvarme, og den er længere om at trænge ned i 2m dybde og genopvarme end 1m. Så har du pladsen behøver du ikke grave så dybt. Dem der vælge 2m gør det typisk fordi de ligger slagen i 2 lag pga. pladsmangel.
Længden passer ca. til en 10KW, selvom jeg nok ville lægge mere hvis der var plads til det. Det skal så bare være i flere løb da der er meget tryktab een streng på over 600m.
Afstand på 1m er også normen.

Du kan prøve at google "den lille blå om varmepumper", hvori der er et par beregnings og dimensionerings eksempler.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
520m ?!?!!?. Den bliver dæleme træg at trække op ved pludselige temperatur skift med en 10'er. Du er nede på under 20W til rådighed pr kvm. Ved brug af ventilationsanlæg med modstrømsveksler skal der noget effekt til ved afrimning, og den skal komme fra huset, med mindre du monterer forvarmeflader. Altså ---tror der skal mere effekt til, og personligt (og belært af erfaringer med de energiberegninger der foreligger), ville jeg nok anbefale noget større. 600 meter slange i ler vil jeg afgjort dømme for lidt - selv til en 10 kW'er. Ler er ikke specielt dogt qva lav permabilitet. 2 meters dybde giver slet ingen mening, jvf hvad Lars skriver. Én radiator???!? Hvorfor? Den ødelægger hele setup'pet! Skal det partout være en radiator, bør den dimensioneres så voldsomt, så den kan køre direkte på gulvvarme manifolden.

Sad og lurede på salgsannoncen for en super-villa vi var med på,
for +10 år siden. Energiberegningen fra ingeniøren holdt slet ikke, pga massivt meget glas, og vi fandt efterfølgende ud af der var et bivalent punkt omkring -5 -6 grader ca. Dette uden betydning, da man havde gættet den nok ikke holdt og der var installeret gaskedel til at hjælpe. Dette hus så "kun" 485 m² og varmepumpen 17 kW. Meget er sket med at forbedre klimaskærm siden dengang, men man skal altså have power til at kunne flytte temperaturen i dækket inden for overskuelig tid.

Jeg ville vælge større. Have betydelig mere slange. Undgå den radiator.
 
hamselv
Husker stadig en slem sag i Egå. Ingeniøren havde regnet frem til at 6 kW var fint, men rundede så op til en 7'er. Vi tog en 9'er da vi kunne se der var meget glas. Da byggeriet endelig var færdig og en totalentreprenør var gået på røven undervej, stod vi med et hus, der kun lige nøjagtig kunne skralde af sted på 15 kW (9 kW vp + 6 kW el). Enormt meget glas. Velfac's mildest talt uheldige vinduer, og en besparelse under vejs hvor trelags blev tryllet til tolags, gjorde huset "70'er-dårligt" at varme op.
 
NJL
Tak for gode input. Har haft fat i leverandøren og de har ændret til F1255 16kW og 3 x 200 meter slange (3 kredse) + 70 meter fra fordelerbrønd op til huset, så 670 meter i alt.

Årsag til radiator er, at der over garage ikke støbes pga. at vi ikke ønsker nogen søjle midt i garagen.
 
NJL
Snakkede i øvrigt også lige med Vølund, der sagde at det ikke havde nogen praktisk betydning om slangen lå i 1 eller 2 meters dybde.... hmm, svært at blive klog på Shock
 
hamselv
Gætter næsten på jeg kan hvem hos Vølund der kunne komme i tanke om at brænde sådan en af!. Der er en væsentlig fordel ved at nedpløje i en meters dybde qva at nedgrave i to meters dybde, nemlig PRISEN. Koster formentlig 2,5 til 3 gange så meget at skulle have slangen så langt ned. 600 meter til en VP på 13-14 kW i ler er sindssygt for lidt (går ud fra at det er en varmepumpe i ca den størrelse - Vølund har en forkærlighed for at kalde deres varmepumper noget mere end der står i databladet).

Få slangen pløjet i stedet og læg gerne 900 meter. Det er formentlig noget billigere end at nedgrave 600 meter i 2 meters dybde.
 
Torben
Og så kan I godt lave gulvvarme over garagen, uden at støbe slangerne ned i beton. Prøv at google "varmefordelingsplader"
 
NJL
Hej, anlægget er nu sat i drift og selv om jeg forholdt Vølund for ovenstående, holdt de fast i, at 670 meter slange i 2 meters dybde er fint til et 16KW-anlæg. Det jeg så undrer mig over nu er følgende:

Der er monteret en forholdsvis stor Grundfoss Magna3 pumpe med Autoadapt til cirkulation af det varme vand. På hovedsløjfen er der koblet 2 fordelere til gulvvarme i stueetagen (en gulvvarmefordeler til hver bygning), 2 separate fordelere til 2 stk. PK-3 radiatorer i et 45 m2 rum over garagen, mens alle øvrige rum på 1. sal er tilkoblet en shunt med selvstændig cirkulationspumpe. Jeg har forespurgt hvorfor kun gulvvarmen på 1. sal shuntes, hvor imod gulvarmen i begge bygninger i stueetagen IKKE er shuntet, men går på samme hovedfordeler som de 2 radiatorer. Svaret er, at det er for at sikre tryk nok på varmeslangerne på 1. sal, men det skulle Magna3 pumpen jo rigeligt kunne sikre? Jeg forstår heller ikke hvorfor man ikke i stedet blot har shuntet hele hovedvarmekredsen til gulvvarmen centralt således, at radiatorerne har deres egen streng. Raditorslangerne er ført ned til anlægget, så muligheden er der. Så resultatet er nu at 70% af al gulvvarme sidder på samme kreds som de 2 radiatorer uden shunt og 30% af gulvvarmen er shuntet for at sikre pumpetryk nok. Virker ikke logisk på mig??
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,970,949 Unikke besøg
XHTML CSS