HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Bosch LW jordvarme installatør i århus området søges?
crgregersen
Hej,

Har kig på et Bosch anlæg LW 8 Compress 6000 (uden VVCool.
Den skal kobles på en neotherm pz buffertank på 500l i to niveauer (til varmt brugsvand i toppen, gulvvarme i bunden - se senere mht. varmtvandsstation mv.).
6 kw er nok iflg. beregninger, men prisdifferencen er så lille at jeg køber 8'eren, og håber at kompressoren så kan holde lidt længere.

Min VVS'er siger at han godt kan tilslutte anlægget, men jeg kan også godt høre at det ikke er hans spidskompetence.
Jeg søger derfor en til at tilslutte anlægget på brine siden, dvs. skylle slangerne, påfylde sprit mv.
Min entreprenør vil gerne ligge slangerne (det lyder til at han har godt forstand på det).
Installatøren skal allerhelst være en der er Bosch climate partner (eller kender en), så kan jeg få 5 års garanti med (og ellers køber jeg det bare ved siden af).
Regner med at ligge ca. 400m i een lang (har tjekket at tryktabet er inden for spec med stor margin - og gider ikke have en brønd der bare komplicere det hele).


Lidt mere beskrivelse:
På bufferen kobles en varmtvandsstantion til topniveauet (Fristar) og gulvvarme (roth) udtag i bunden (sørger min VVS'er for).
Buffertanken har en solvarmespiral hvor der senere (forået) skal kobles solvarme på.
Buffertank og varmtvandsstation komplicerer (fordyrer) det måske lidt... men jeg kan godt lide modul opbygning (når de enkelte dele går i stykker (varmepumpen), er det muligt at vurdere reparation vs. udskiftning - hvilket sværere når det hele er bygget sammen). Yderligere har jeg aldrig været tilhænger af VVB.

Hvis eksperterne har nogle kommentarer, så tager jeg selvfølgelig gerne imod :-)
 
hanssing
Lækkert anlæg.

Men sammenlignet med de sammenbyggede enheder, så vil det jo fylde mere (hvilket jo også koster), have større tomgangstab, og koste mere. Og så vil det nok ikke være helt ligeså nemt at få styringen til at spille med en ekstern tank, sammenlignet med den integrerede løsning (blot et gæt).
Vurderingen vil faktisk afhænge af hvad du skal bruge det til, dvs. forbrugsoplysninger, og om du evt. har nogle af delene allerede, gør-det-selv, og kan stå for indregulering?

Hvor stort et problem tilkalkning af brugsvandsbeholderen er for andre, aner jeg ikke men håber nogle vil give input?

Putter du solvarme på, så ja over de ca. 55C sker der kalcium-udfældning og så er en varmtvandsveksler god, men de har altså lidt problemer når der ikke er cirkulation på brugssiden. Når flowet ophører så stiger temperaturen, og kalket i det stillestående kan udfældes, specielt fordi den regulerings-tekniske forstærkning skalerer med primær/sekundær sidens temperaturdifferens. Det er nok derfor VVFS har nedblandings-sættet til primærsiden. Men det er jo kun problem hvis har solfanger - så har du allerede sådan en?

Hvad siger hamselv - afsyrer I tit brugsvandsvekslerne/beholderne?
 
hamselv
Har kigget på opgaven og de valgte komponenter + betingelser og entreprisegrænser. Den deltager vi ikke i. Mine erfaringer fra et andet fabrikat der opererer udi kraftig lagdeling giver mig langfra lyst til at prøve den øvelse.

Og nej, vi har ingen kalkproblemer (endnu) med standardløsninger. Har et par solløsninger kørende. Den ene faktisk 7-8 år gammel. Til dato en ny trevejs og en ny udeføler. Til dato kun et par fejl fra trevejsventilen. Ellers 0,00 fejl. Er blevet hentet et par gange af slam. Men det er så på anlæg der er for gamle til kravet om behandlet vand. Kender et par tilfælde med galoperende tæringer (surt vand).
 
skov
Hej
Vedr. Hvor stort et problem tilkalkning af brugsvandsbeholderen er for andre, aner jeg ikke men håber nogle vil give input?

For at undgå tilkalkning af min varmtvandsspiral i bufferbeholderen har jeg monteret et BWT blødgøringsanlæg, foran tilgangen. For det første undgår jeg tilstopning af spiralen, dernæst undgår jeg kalkskaller i vandhanerne, samt væsentlig mindre kalk på fliserne i badeværelset.

Det er selvfølgelig en vis investering. Dog foretrækker jeg at have noget "Top Dollar" i fyrrummet, frem for noget "Top Dollar" i garagen.

Tidligere var Blødgøringsanlæg ikke tilladt at monterer på drikkevandssiden. Nu er det muligt at købe Blødgøringsanlæg som er tilladt at monterer på drikkevandssiden, indgangen for huset.
Mvh
Skov
 
Chr
Hvorfor vil du have solvarme også??
Om sommeren, når solfangeren præsterer noget er der god varm brine - ca 18ºC- så du har en ekstra god COP. Med andre ord er dit varme vand fra VP'en meget billigt. Jeg kom i hvert fald frem til, at tilbagebetalingstiden på solfangere mm var ude i mine børnebørn tid, og derfor blev det droppet.

Med hensyn til din opbygning, så ville jeg selv vælge den færdige pakkeløsning. Både for at spare plads, men også fordi det er komponenter der er lavet til at kunne spille sammen. Det giver en vis sikkerhed for, at der fungerer fra dag et.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
skov
Hej
Vedr. Buffertank-500 L.
Under min undersøgning/forespørgsel for tilsvarende anlæg, blev jeg anbefalet at gå op i en 800 L buffertank, både hos Vaillant, Viessmann samt 3. unavngiven side. Helt uafhængig af hinanden var de af den erfaring at en 500 L buffertank kunne være i underkanten, en 800 L ville give bedre udnyttelse.
Har senere selv valgt en 800 L, fra en helt 4. side.
Mvh
Skov
 
hanssing

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2602&pid=19536#post_19536]Chr skrev:[/url]
Hvorfor vil du have solvarme også??

Jeg ville nok hellere have PV-celler de er pænere imho, og giver vel nok vare via el til varmepumpen om sommeren, hvor den kun laver varmt vand.
Men solceller kan vel stadigvæk knapt betale sig hjem selvom de fås til 50.000kr for 6kW idag, men så giver en stor buffer lige pludseligt mening for at øge egetforbruget af el.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,140,747 Unikke besøg
XHTML CSS