HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Korrekt rørdimension i ny installation?
aslarsen
Hej
Ifm at jeg har kigget lidt på opsætning af vores varmesystem har jeg studset over rørdimensionerne installatøren har anvendt i teknikskabet. Der er primært benyttet alu-pex.

Hvilken dimension vil/kan/må man bruge frem til fordeler og sikkerhedsaggregat? Der findes jo ikke noget 22 mm alu-pex.

Er den slags baseret på "kutyme" eller er det reguleret af nogen bestemmelser?

Varmepumpen er en Vølund F1245. Afgange angives til 22 mm for varmebærer og varmt vand i installatørhåndbogen. Gulvslanger er 20 mm pex. Der er monteret 100 liter buffertank parallelt med gulvvarmen hvis det ændrer noget. Der er 8 kredse (119 kvm brutto som skal udvides til 200 kvm).

Vh,
Anders
 
aslarsen
Lige lidt uddybende så jeg ikke fremstår som krakiler.
Jeg undres/bekymres af at rørene som er valgt frem til buffer og mellem buffer og manifold er på bare 20 mm. Det svarer til 16 mm indvendig diameter.
Ved maks effekt på varmepumpen (8kW) ville det svare til at der skal flyttes 0,7-1,4 kubikmeter varmt vand per time ved en delta T på hhv 10 og 5 grader.
Fra Danfoss reguleringstekniske guide (http://dk.varme.danfoss.com/PCMFiles/14/pdf/Danish/pdf/VVS_guide_07/00_Reguleringstekniske_grundbegreber.pdf)
Fremgår det at et rør med 15 mm indvendig diameter (nærmeste, men dog mindre dimension ifht det installerede) kan transportere bare 2,9 kW per time ved delta T på 5 grader som vel er der man gerne ville nå ned. Ved 8 grader er dette tal 4,6 kW.
Er der noget jeg har misforstået, eller kan mine rør ikke lede tilstrækkelig varme væk fra pumpen?
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2586&pid=19451#post_19451]aslarsen skrev:[/url]

Lige lidt uddybende så jeg ikke fremstår som krakiler.
Jeg undres/bekymres af at rørene som er valgt frem til buffer og mellem buffer og manifold er på bare 20 mm. Det svarer til 16 mm indvendig diameter.
Ved maks effekt på varmepumpen (8kW) ville det svare til at der skal flyttes 0,7-1,4 kubikmeter varmt vand per time ved en delta T på hhv 10 og 5 grader.
Fra Danfoss reguleringstekniske guide (http://dk.varme.danfoss.com/PCMFiles/14/pdf/Danish/pdf/VVS_guide_07/00_Reguleringstekniske_grundbegreber.pdf)
Fremgår det at et rør med 15 mm indvendig diameter (nærmeste, men dog mindre dimension ifht det installerede) kan transportere bare 2,9 kW per time ved delta T på 5 grader som vel er der man gerne ville nå ned. Ved 8 grader er dette tal 4,6 kW.
Er der noget jeg har misforstået, eller kan mine rør ikke lede tilstrækkelig varme væk fra pumpen?


Hej Anders

Uden at være ekspert på området,så følgende kommentar.
Hvor meget varme der kan flyttes afhænger jo både af indre åbning og så også at længden på rør.

Det er sådanne at modstanden i rør afhænger af diameter i 4 potens, derfor kan et 18mm rør levere 60% mere under samme tryk betingelser end et 16mm rør
fordi (18/16)^4 = 1,601 altså 60% mere
Tage
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,140,632 Unikke besøg
XHTML CSS