HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarme slanger, igen viden søges
hybriden
Vi skal have lagt jordvarmeslanger ned og har i den forbindelse nogle spørgsmål vi tænker at panelet af velvidende mennesker her kan besvare.

Det skal nævnes at de fleste tråde her i forummet er tæsket igennem i forsøg på at finde svar.

Vi ved ikke endnu hvilken jordvarme pumpe det bliver men vi kender jo husets energiramme beregninger, hvilket er 5,9 kw ved -12/20 og derfor mener vi at en pumpe på 8-9 kw vil være passende.

Ejendommen/grunden ligger ca 21 meter over havet på en istids ås, det primære grundvand ligger i 16 meter og under råjorden skulle der være store forekomst af grus, højere oppe starter vi med ca 30 cm fed leret/sandet muld og derunder er der ler.

Området vi har udvalgt til at lægge slangerne, er på en fold/eng der skråner ned til en mose så sansyneligheden for at leret er fugtig det meste af tiden er til stede.

Ud fra ovennævnte er vi kommet frem til at vi vil lægge 400 meter ø40 ud i en dybde på mellem 100 og 120 cm.

Spørgsmål :
Lyder diameter og længde passende og hvad med den indbyrdes afstand mellem slangerne hvad anbefales der her?

Få forhånd tak
Christian
 
lars-jacobsen
Sider med en IPad og har ikke lige adgang til beregningsprogrammet, men umiddelbart lyder det som ok med 400m selvom jeg nok ville foretrække noget mere. Specielt hvis der vælges en 8-9kw. Var der tale om en 6kw gætter jeg på det passer.
Dybden er rigelig, bare det er nede i alm. frostfri dybde er det OK. min. 70cm og typisk 90cm.
Indbyrdes afsted er typisk 1m hvis forholdene er til det. Ligges det tættere skal der længere slange til da det er energi pr. areal der dimensioneres efter.
Men hvad siger din rådgiver i projektet, for du har vel konsulteret en sådan ?
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
tagestavsdal
Hej Christian

1.
Hvorfor ikke nøjes med en 6kW hvis energi rammen siger at du kan nøjes med 5,9kW.
De få gange behovet bliver større end 5,9kW, kan du supplere med elpatron.
Det vil jeg tro der er økonomi i at gøre,
Men det kræver at du kender prisforskellen på indkøb af de 2 pumper, selve installationen koster jo det samme.
Jeg synes du skal overveje at se på økonomien.
Men du bor måske i et kuldehul, hvor nattemperaturen ofte kommer langt ned?

2.
Slanger
Det lyder som du har plads nok på din fold/eng?
Hvis dette er tilfældet, så læg dem med større afstand en 1m.
Jeg fik slanger i 2014, med 4 cm skovl gravede man ca ½ vejen ned fra samlebrønden, dækkede til og vendte tilbage til samlebrønden og gravede 2-3m ved siden af en ny rende, dækkede til og lavede så til sidst den bløde sløjfe i enden.
Det fungerer fint.
Jo større afstand mellem slangerne desto større areal er der til at opsamle energi.
Har dog læst at alt over 4 m afstand er uden betydning.

3.
dybden.
Mine ligger på en fold med klippegrund, i dybden 80-90cm, men enkelte steder kunne vi kun komme ca 65cm ned på grund af grundfjeldet (bornholm).
Så nøjes du med den dybde

Tage
 
hybriden
Så kommer mit sene svar lige Frown

Det endte så med at blive en 7kw pumpe
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,173,360 Unikke besøg
XHTML CSS