HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Føler i buffertank ?
PJ
Da vi startede VP op for 2,5 år siden, blev føleren sat i midten af buffertanken, og det har egentlig kørt fint.
Når der er forbrug på kører VP ca. 30 min, og stopper 50-60 min.
Så læste jeg, for nylig, et eller andet sted at føleren skulle sættet øverst i buffertank, så det måtte jo komme an på en prøve, hvilket gav dobbelt så mange start/stop, og en noget lavere fremløbs temp. men også mindre el forbrug.
Hvor er den rigtige placering ? og hvorfor ?

Næste spørgsmål: Hvad er den ideelle forskels temp. på det varme vand fra VP, til buffertank, hvis jeg kører pumpen på trin 3 giver det en opvarmning på ca. 6 grader, hvis jeg kører trin 2 ca. 10 grader
Med venlig hilsen Poul J. Pensioneret bondemand fra Nordfyn, med 120 år gammelt stuehus, 200 m2 (65 m2 gulvvarme) og i dette forum nok GDS'er af værste skuffe.
April 2011 solvarme med 66 rør. Marts 2012 6 kwp solceller. Sept 2013 HPV jordvarme 600+2x50m slange, 300 l buffer tank, foreløbigt til at bruge overskuds strøm fra solceller, og sikkerhed for varme. (100 dage vinterfyring i Pilevang kedel (træ og halm(små baller)) 3000 l aku tank.
 
Finn DK
Hej PJ

Jeg har sat 2 følere i min buffertank, en i toppen og en i bunden, samt et ekstra lille relæ i styringen. Mens kompressoren holder stille, måler styringen på den øverste føler. Når kompressoren starter, skifter relæet over, så styringen nu måler på den nederste føler. Det gør, at der først startes ved næsten tom tank, og stoppes når den er varm hele vejen ned. Det giver fornuftige køretider, og den bedste udnyttelse af tanken. Jeg har ikke nogen målinger, der viser højere forbrug, det har stort set hele tiden kørt på den måde, det var simpelthen nødvendigt da der kun er radiatorer i anlægget.

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
PJ
Hej Finn
Tak for svar. Det lyder som en god ide. Wink
Jeg kan dog ikke bruge den nederste, den bruger solvarmen, men hvis jeg kan skifte mellem øverst og midt, vil det sikkert være godt.

Jeg har i forvejen et relæ der skifter føler fra bund VVB til bund buffertank, når VVB er varmet op og kører over på bundspiralen i buffer.
Med venlig hilsen Poul J. Pensioneret bondemand fra Nordfyn, med 120 år gammelt stuehus, 200 m2 (65 m2 gulvvarme) og i dette forum nok GDS'er af værste skuffe.
April 2011 solvarme med 66 rør. Marts 2012 6 kwp solceller. Sept 2013 HPV jordvarme 600+2x50m slange, 300 l buffer tank, foreløbigt til at bruge overskuds strøm fra solceller, og sikkerhed for varme. (100 dage vinterfyring i Pilevang kedel (træ og halm(små baller)) 3000 l aku tank.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 9

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,141,378 Unikke besøg
XHTML CSS