HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarme eftersyn ikke længere lovpligtigt?
kims2
Er det korrekt, at det ikke længere er lovpligtigt med et årligt eftersyn på jordvarmepumpen? Som jeg læser den nyeste bekendgørelse fra 2017, så skal der kun laves et eftersyn det første år efter installationen. Er der nogen der kan bekræfte det?

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=186984
 
hamselv
Så den godt, altså at jordvarmebekendtgørelsen ikke længere forlanger eftersyn. Til gengæld sige AT stadigvæk at der skal være årligt eftersyn på varmepumpen. Altså det sædvanlige kludder med love der lapper ind over hinanden.
 
kims2
Ok, tak for det. Hvad er AT?
 
hamselv
Arbejdstilsynet, og loven er Trykdirektivet, I praksis er det jo et spørgsmål om garanti der bliver det næste. Hvis fabrikanten forlanger at apparatet skal være vedligeholdt foreskriftsmæssigt, lugter det jo af at garanti vil kunne afvises, hvis ikke vedligeholdelsen er udført foreskriftsmæssigt. Og det forekommer så i øvrigt fuldkommen blød at man tænker i at undlade vedligehold på noget med 2 - 3000 drifttimer pr år (120000-180000 km/år i bilsprog) på en installation man gerne vil have til at holde i 20 - 30 år. BMW'en i indkørslen sender man på værksted gladelig en gang om året til måske 2 - 4 gange omkostningen (mindst).
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2735&pid=21092#post_21092]hamselv skrev:[/url]

Og det forekommer så i øvrigt fuldkommen blød at man tænker i at undlade vedligehold på noget med 2 - 3000 drifttimer pr år (120000-180000 km/år i bilsprog) på en installation man gerne vil have til at holde i 20 - 30 år. BMW'en i indkørslen sender man på værksted gladelig en gang om året til måske 2 - 4 gange omkostningen (mindst).


Hej
Jeg synes ikke umiddelbart at sammenligningen med en bil er helt relevant.
I bilen skiftes olie, sliddele på bremser repareres osv
På jordvarmeanlægget efterses bare at alt fungerer ok, det kan man ikke nøjes med på en bil.

I øvrigt har mit køleskab og fryser sammenlignelige drifttimer og de har ikke nødvendige årlige eftersyn, for at kunne holde længe.

Hilsen Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
hamselv
Med tanke på at et køleskab koster måske 4000,- og en varmepumpeinstallation koster 120 -200000 er det måske alligevel relevant. Og med tanke på hvor sjusket mange entreprenører er det noget relevant. Det er mere reglen en undtagelsen at vi kan skylle en kop sand og 100 liter luft ud af jordslangerne. Det er desværre også en del gange vi ser indstillinger der koster op til 50% ekstra på driften. Vi har sågar oplevet at man har ignoreret flere hundrede fejlmeldinger som så efter et par år har resulteret i haveri. Og om du vil det eller ej Tage, så skriver Trykdirektivet at man skal have set sine ting efter en gang om året. Det kan du så vælge at ignorere, det er dit valg.
 
kp
Jeg kan så også lige tilføje at hvis din kompressor får en lynskade og dit forsikringsselskab skal betale, har jeg oplevet flere gange at kunderne selv kommer til at betale hvis de ikke kan forevise de sidste 3 service rapporter.
 
pmp
Det er helt korrekt at det årlige lovpligtige eftersyn er bortfaldet.

Lovpligten var begrundet med, at finde utætheder i brinesystemet, og derfor skulle det dokumenteres hvor meget ny brinevæske der blev påfyldt, og dokumentation skulle gemmes i 10 år.

Da man ikke en eneste gang har afsløret udsivning i jorden ved årlig eftersyn, er det endelig afskaffet. Pligten til opbevaring er også bortfaldet. Der skal nu kun opbevares dokumentation for kontrol første år efter igangsætning.

Det har intet at gøre med sand i brinen (hvordan den så ellers kommer der ind hvert eneste år) eller service af hensyn til garanti.

Nu må diverse servicevirksomheder så bruge andre begrundelser for at kunne sælge et eftersyn (og forsikringsselskaber kan ikke mere slippe udenom erstatning af den årsag). Jeg har ser priser på eftersyn på op til ½ års varmeudgift !! - så det er godt det er ændret. Det kan alle vi jordvarmeejere vel være glade for. Nu vælger vi selv - ligesom vi gør med biler.

Mere er der ikke i det.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
kp
pmp

Hvis du læser inde på arbejdstilsynets hjemmeside er der stadig et lovpligtigt eftersyn.
Alle køleanlæg/varmepumper med en fyldning på mere end 1 kg skal have et årligt eftersen.

Men hvis du ikke mener dit anlæg skal efterses er det jo helt op til dig, der er jo ingen der tviner dig til noget.
 
pmp
@kp

Nu handlede spørgsmålet om eftersynet efter jordvarmebekendtgørelsen, og derfor gik mit svar på det.

Det er det eftersyn er normalt foretaget af en VVS'er, og så var alle glade - også de der sendte regningen.

Det eftersyn du skriver om må jo alligevel ikke foretages af en VVS'er, men det var der jo ingen VVS'er der fortalte om. Plejer man at få et årligt eftersyn af en VVS'er, mener jeg ikke man bryder nogen lov ved at aflyse det.

Det må være svaret på spørgsmålet.

PS Jeg gider ikke deltage i en debat om, hvorvidt det er klogt eller ikke. Jeg har ingen interesse i at sælge eftersyn, og det er fint for mig, at det er frivilligt..
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Torben
Jeg er helt tryg ved selv at tjekke væskebeholdningen, løbende forbrug og eventuelt fitrene, hvor der i øvrigt aldrig er sand i.
 
hamselv
Nu er dit anlæg også påfyldt behandlet vand, og skyllet grundigt Torben. Hovedparten af samlingerne er loddet. Derfor er der ingen skidt og luft i dit anlæg.
 
kp
pmp

Det ændre stadig ikke på at der er et lovpligtig eftersyn på varmepumper.

Og du kan være sikker på at forsikringseselvskabet bliver ved med at nægte udbetaling så længe der er lovpligtig eftersyn og man ikke kan forevise rapporter.
 
Torben

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2735&pid=21101#post_21101]hamselv skrev:[/url]

Nu er dit anlæg også påfyldt behandlet vand, og skyllet grundigt Torben. Hovedparten af samlingerne er loddet. Derfor er der ingen skidt og luft i dit anlæg.


Jo. Men derfor er det også også fint for mig, hvis lovkravet er forsvundet. Så behøver jeg ikke føle mig kriminel, på grund af det. Dem der har behov for det, kan jo stadig få lavet eftersyn, så tit de vil.
 
hamselv
Nu er det faktisk lovkrav at varmepumpen tilses (ikke din brinekreds), så du er krimenel Torben! Shock
 
Torben

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2735&pid=21104#post_21104]hamselv skrev:[/url]

Nu er det faktisk lovkrav at varmepumpen tilses (ikke din brinekreds), så du er krimenel Torben! Shock


Nå ØV :-(
 
hamselv
Men ingen grund til bekymring. Vi har nærmest 0 reparationer på varmepumper som din. Kan huske et par følere (og den ene havde fået vand) og en enkelt brinepumpe (dårligt udført anlæg, med en masse ler og sand i brinekredsen). Et prinkort der havde fået et lyn. Ellers intet.
 
Torben

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2735&pid=21106#post_21106]hamselv skrev:[/url]

Men ingen grund til bekymring. Vi har nærmest 0 reparationer på varmepumper som din. Kan huske et par følere (og den ene havde fået vand) og en enkelt brinepumpe (dårligt udført anlæg, med en masse ler og sand i brinekredsen). Et prinkort der havde fået et lyn. Ellers intet.


Jeg tænker da også, at hvis man kan tømme sand ud af filtrene, må det vel være tilført allerede under samlingen. Jeg kan forstå, at man kan miste væske ved utætte slanger. Men ikke at der kan komme sand ind i slanger med tryk.
 
hamselv
Sandet ses når slangerne er nedgravede og skyldes manglende omhu fra entreprenørens side. Op mod et kilo sand er det lykkedes os at skylle ud af et anlæg. Dine slanger er pløjet og der er aldrig noget i hverken Skyum's, Plovtec's eller Rutgarsson's slanger. De holder alle sammen tryk på under nedpløjningen. Næste er, at uanset mange tror at spritbrinen skal hældes på, så er vi ikke i tvivl. Spritbrine skal trykkes på med stor hastighed. Og det skal skylle så længe der ingen luft er og brinen bliver helt klar og olieagtig at se på. Og ideen med at filtrere returbrinen skal tilskrives min gamle superdygtige servicemontør Henning. Og effektivt er det. Selv anlæg så gamle som 38 år, der kan vi skubbe luftlommer og sand ud af (det er så også den ældste vi har haft gang i). Du har så også selv en del af æren, ved at have samlet dit anlæg med stor omhu.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,974,594 Unikke besøg
XHTML CSS