HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Brinetemperatur OK?
bennedbaek
Nu hvor det for en gangs skyld er blevet rigtig koldt, tjekkede jeg brinetemperaturerne på vores jordvarmeanlæg. Ved udetemperatur på -10 grader, så det sådan ud:

Temperatur ind: -1,0 grader
Temperatur ud: -3,6 grader

Lyder det rimeligt? Der er 300m slange nedgravet i relativ lerholdig jord.
 
hamselv
Delta T lyder fint, men din slange er så ikke for lang. Ret normalt. Men kan ikke rigtig kommentere yderligere, når man ikke ved hvad den lavede i gerningsøjeblikket, hvilken Vp osv osv.
 
allankj1
I går efter 16 timers konstant drift var min indgående brin -1,8 grader. Pumpede ydede "kun 5,6 kw" og ikke 5,9 kw som den ellers står til ved 0 grader på den indegående brin. Mere slange i jorden havde været ønskeligt men så længe pumpen kan varme dit hus op til den temperatur du ønsker er det ikke et problem. Havde du haft mere slange og dermed varmere brin havde du sparet lidt på elregningen. Men besparende er næppe nok til at opveje besværet og omkostningerne ved at begynde på det. I øjeblikket er det koldere end det har været i mange år og pumperne kører derfor ekstra meget nu. Var dog glad for at du ikke har en luft til vand pumpe. For den får -8 til -10 grader ind i maskinen nu og skal lave varme til huset ud fra dette.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
bennedbaek
Tak for jeres svar. Det lyder som om, det ikke er helt skævt så :-)
Der var desværre ikke plads i haven til mere end 300m slange, og da jeg ikke overvågede nedgravningen, kan jeg godt være tvivl, om alle 300m rent faktisk blev lagt ned.

Varmepumpen er i øvrigt en Metrotherm MB 6 kW og huset 183 kvm 2020 byggeri.

@hamselv: Jeg går ud fra, at den lavede varme i gerningsøjeblikket - kan den andet? ;-)
Ud fra din kommentar tolker jeg, at COP falder med brinetemperaturen. Er der nogen tommelfingerregler for, hvor kold brinen må blive, før det er helt skidt?
 
allankj1
I min pumpe slår den fra hvis brinen bliver -8 grader. Dog aldrig oplevet dette. Dog er det vigtigt at brinen er frostsikret til -17 (eller mere) grader så ikke der is i varmeveksleren da den så kan springe.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Det er såmænd bare at hvis den producerer varmt vand, kører den efter et højere setpunkt og der er COP noget ringere. Så afkølingen bliver der lidt ringere. Derfor spørger jeg lidt til om den varmede vand eller hus op. Har du en delta T på 2,6 ved opvarmning, lyder det ganske pænt. En 6 kW skal klare sig fint med 300 meter slange, med mindre slangerne ligger i det rene sand.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,142,313 Unikke besøg
XHTML CSS