HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
IVT Varmtvandsbeholder fra forår 2009 nu defekt
kleist
Hej,

Mit IVT anlæg (X-11 jordvarmepumpe, 300l varmtvandsbeholder og 120l buffertank) fra 2009, leveret af Rex i Sakskøbing, har været en lang, ærgerlig (dyr) investering.
Seneste problem er, at trykket langsomt stiger i centralvarmekredsen. Når jeg lukker på tilførslen af koldt brugsvand ind i varmtvandsbeholderen, så er trykket i centralvarmekredsen konstant.
Kan problemet være andet, end at der er tæret hul i VVB (ekspansionsbeholder er udskiftet) ?

Garantien er jo udløbet for et par år siden, og jeg har i forbindelse med andre problemer med anlægget ikke haft held med en fornuftig dialog med Bosch, som jo har overtaget og udfaset IVT på det danske marked.

Jeg bliver nu nødt til at købe en ny VVB. Det bliver med sikkerhed IKKE et IVT/Bosch-produkt....!!

Hvad kan anbefales af mærke/model?
Hvad skal jeg "søge" efter - hvad gør en VVB god/dårlig?


Venlig hilsen
Søren
 
hamselv
Alt andet lige er selve beholderen formentlig Borö's tank. Gætter den kan skaffes som reservedel. Ikke billigt, men billigere end at skifte hele molesjavsen. Borö's tanke synes jeg bestemt vi har haft døje med. Bevares, vi har oplevet et par dårlige svejsesømme, men det har da gud ske lov været på anlæg dækket af garanti. Hvis du vil have et andet fabrikat kan KN Beholder være et godt bud. Mine egne to Borö'er kører upåklageligt på 8'ende år, og jeg køber dem stadigvæk, og kender som sagt kun til et par stykker der er gået til.

Borö's er fin idet den er rustfri i brugsvandsdelen. Sådan en kunne vi også få ved Varmehuset, men de gik konkurs, såøhhh havde man haft garanti der, var det jo intet værd. Ellers anvendes Rilsan eller emaljerede beholdere og oftest beskyttet af en anode (som så skal skiftes).

Tror bare du har været uheldig.
 
hamselv
Hov, læste lige der manglede et ORD. Synes bestemt IKKE vi har haft døje med ¨Borö tanke. Vil formentlig købe en Borö igen i morgen, hvis jeg skulle mangle en.
 
Torben
Jamen vil det ikke være meget vanskeligt/umuligt at indbygge en vvb fra en anden leverandør i kabinettet? Eller er det en separat enhed?
 
hamselv
Åbenbart er der anvendt en stor combitank, med en 150 liter buffer + en vandtank på 300 liter. Dette er samlet som en enhed adskilt fra VP'en, Mener ikke der er flexslanger i den, så udskiftning af selve brugsvandsdelen til noget af andet fabrikat kan måske blive bøvlet.
 
kleist
Hej Torben,

VVB er en selvstændig enhed og i kabinet for sig selv. Som jeg forstår opbygningen af VVB'eren, så består den af en ydertank og en indertank. Varmepumpen varmer vandet i ydertanken op - og varmen overføres så igennem materialevæggen til indertanken (altså til brugsvandet). Indertanken er på 286 liter og ydertanken er på 176 liter. Ydertankens vand er det sammen vand, som der er i centralvarmesystemet.

Der er tilsyneladende nu hul i indertanken (ud til ydertanken). Der strømmer med andre ord vand fra den tank, der har mest tryk til den tank, der har mindst tryk - fra brugsvandet til centralvarmevandet, således at trykket i radiatorkredsen hele tiden er stigende.

=> Som jeg forstår "hamselv", så kan indertanken skæres ud og ny tank monteres - og så svejses sammen og altså lukkes igen... ?

Der er faste rør (kobber) mellem varmepumpen og VVB (og også til 120 liters buffertank til centralvarmen).

Jeg har i øvrigt fået "hul igennem" til Rex Naturvarme og Bosch.
- Rex mener, at det er helt OK, at VVB ikke virker mere.... Så ingen ansvarsfølelse der (jeg har fået en "mandagsmodel", og det er bare ærgerligt.)
- Jeg har pt. en god dialog med Bosch, som jeg håber fortsætter, så vi kan finde en løsning.

IVT-anlægget er fra 2009 og kostede ialt 125.000 kr. (og så gravede jeg selv slangerne ned).
Med mange problemer med varmepumpen gennem årene (skiftet software, skiftet kompressor, skiftet 3-vejsventil, skiftet display, skiftet hovedstyrekort, skiftet I/O boks og meget mere) og nu defekt varmtvandsbeholder må jeg konstatere, at min investering slet ikke var så god, som forventet. IVT og Rex har på ingen måde levet op til mine forventninger.

Hmmm, trist. Det er svært at smile over det køb ...
 
lars-jacobsen
Blot for nysgerrighedens skyld kunne det være interessant at vide om der er/var monteret en offeranode i tanken og om den har været checket/kontrolleret ?
I min Bosch (samme som IVT) er der monteret en og den er koblet til styringens overvågningsalarm.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Nej Kleist. Selve beholderen med svøb og det hele udskifter man. Kabinet og isolering kan formentlig genbruges.

Og nej. Combitanken er ikke beskyttet af hverken elanode eller offeranode som din Lars.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,138,754 Unikke besøg
XHTML CSS