HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ny slaveenhed tilsluttet?
ida Vogel
hej alle - jeg er helt ny jordvarmeanlægsejer. Anlægget, Nilan P Geo 6kw, startede for 14 dage siden.

de sidste 2 dage har den af 2 omgange kørt i nogle cirkler - ny slaveehnhed fra koblet, ny slaveenhed tilkoblet - måske 20 gange, hvorefter det tilsyneladende fikser sig selv?

den initielle fejl er en rtdb parameter fejl?

sluk og tænd anlægget på ny? andre forslag?

tak, ida
 
TheKlint
Skriv til Nilan. nilan@nilan.dk
De er klar over problemet og arbejder på en ny firmware.

Jeg bøvler selv med det samme og fik at vide, de håbede på at have en ny firmware klar i denne uge. Men eftersom jeg ikke har hørt noget i dag (fredag), så kommer det nok ikke til at ske.

Kan jeres anlæg lave varmt vand (uden brug af el-patron) i den her kulde?
Vores kan i hvert fald ikke... Sad
 
lars-jacobsen
Kender ikke lige en Nilan P Geo, men "i denne her kulde" er brinen ind stadig på +2,8 grader her hos mig efter 20 timers konstant kørsel.
Hvis en Nilan ikke kan lave varmt vand på det er der noget galt. Min laver snildt 53 grader varmt brugsvand - og elpatron er disablet.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
TheKlint
Nilan-anlægget bruger varmen fra udsugningsudluften til at lave varmt brugsvand og ikke jordvarmen.
Problemet med Compact P er så at luft-vand-varmepumpen, der laver varmt brugsvand sidder efter krydsvarmeveksleren og der er der ikke meget energi tilbage i luften, når der er -12C udenfor.
 
ida Vogel
Nilan tilså anlægget - udskiftede en dims og opdaterede til det nyeste software. Og det har siden kørt upåklageligt. Jeg havde 22 grader indendøre OG varmt brugsvand, da det var -9 grader udenfor. El tilkobling for varmt vand er også slået fra hos mig. Vi er iøvrigt 4 voksne.
Eneste klage er nu strømforbruget. Jeg må snart få mig de solceller...
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2627&pid=19785#post_19785]ida Vogel skrev:[/url]

Nilan tilså anlægget - udskiftede en dims og opdaterede til det nyeste software. Og det har siden kørt upåklageligt. Jeg havde 22 grader indendøre OG varmt brugsvand, da det var -9 grader udenfor. El tilkobling for varmt vand er også slået fra hos mig. Vi er iøvrigt 4 voksne.
Eneste klage er nu strømforbruget. Jeg må snart få mig de solceller...


Hej Ida

Omkring solceller til at mindske strømforbruget,
Så er det desværre sådanne, at i de 3 vintermåneder har solcellerne ofte en ringe produktion, jeg har selv et 8kWp anlæg på taget og i de mørke blæsende dage er produktionen som regel ikke mere end 1-2kWh.
På en god stille vinterdag med høj sol kan mit anlæg komme op på 9-10kWh
I december og januar laver mit anlæg omkring 60-70kWh (baseret på 3 års gennemsnit)
I februar kommer jeg op i nærheden af 200kWh.
Dem kan jeg godt bruge stortset i min 16kW varmepumpe.

Problemet med solceller og den nuværende afregnings ordning er at når vi har behov for strømmen til varmepumpen, så producerer vi ikke meget på solcellerne, og må købe strømmen på den dyre normale vis.
Mens når solcellerne producerer, så må vi sælge en stor del af produktionen til en lav pris.

Så umiddelbart er der nok ikke rigtig god økonomi i solceller for varmepumpens skyld.

Hilsen Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
ida Vogel
Kære Tage

Fantastisk! Tak. Jeg elsker data man kan bruge til noget.

Måske jeg gør det alligevel pga overbevisning, men nu blev jeg da meget klogere!

Mvh ida
 
TheKlint
Hej Ida,
Hvor høj temperatur kører I med på det varme vand?
Vi kører med 55C og, hvis vi går i bad om aftenen en dag med fx -10' udenfor, så bruger anlægget hele natten på at varme vandet op igen.
Lagde du mærke til hvor lang tid det tog for jeres vand at blive varmet op igen?
Ved du om I har måske "solspiral" i varmtvandstanken, så anlægget også bruger jordvarmedelen til at opvarme brugsvandet?
 
ida Vogel
hej Theklint

Vores varmtvandstemperatur er sat til 50 grader. Vi har brusere uden vandspare, og bor her 4-5 voksne. Trods det ingen problemer..... Vi har slet ikke oplevet ikke-varmt vand efter den dårlige start i julen, så det kan ikke tage hele natten at varme op. Har du lavet en log over varmt vands temperaturen? Jeg har set den på 48 men ikke under.

Og så bliver jeg dig svar skyldig om jeg har solspiral i tanken. Jeg har googlet Nilan P geo 6 anlæg, og der står at der er superspiral i polar og køleudgaven, men det skulle der ikke være i den udgave vi har. Om superspiral og solspiral er det samme aner jeg ikke. Men jeg ved der er super kompetente gutter, der læser med - måske de kan svare?

Ida
Nilan P Geo 6 anlæg til 215 kvm nybygget hus efter 2020 krav. 5 voksne hjemmeboende - heraf 3 unge.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,978,859 Unikke besøg
XHTML CSS