HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Helt grøn, når det kommer til jordvarme
heatitup93
Jeg har et spørgsmål, som lidt er i forlængelse af denne tråd.
Min kæreste og jeg har netop købt et hus hvor der er jordvarme (vi føler os ret heldige)
Ingen af os har erfaring med jordvarme, så mit spørgsmål er; hvordan slutter man det helt praktisk til? Kører det bare helt automatisk eller skal vi gøre noget aktivt for at tilslutte det, her til vinter?
Det lyder helt sikkert som verdens dummeste spørgsmål for mange af jer, men bær over med mig (jeg er en kvinde og aner på forhånd intet om jordvarme) Grin
 
hamselv
Spørgsmål er som udgangspunkt ikke dumme. Man stiller dem fordi der er noget man ikke ved.

Almindeligvis bør/skal man ikke slukke for jordvarme. Er det af nyere dato, bør tingene køre automatisk og man skal ikke pille i det daglige.

Man skal (og bør) få lavet et årligt eftersyn af installationen. Dokumentation herfor skal gemmes i ti år. Altså bør i have fået en servicemappe fra den tidligere ejer. Har i fået en sådan, kan i deri se hvem der plejer at besøge jer. Min anbefaling vil være at få et lille service/instruktionsbesøg, hvor i så kan få forklaret hvad i kan og hvad i skal holde øje med. Det kan nemt ske at være en ret god ide.

Hvad står der på apparatet? Altså fabrikat?
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2597&pid=19506#post_19506]heatitup93 skrev:[/url]

Jeg har et spørgsmål, som lidt er i forlængelse af denne tråd.
Min kæreste og jeg har netop købt et hus hvor der er jordvarme (vi føler os ret heldige)
Ingen af os har erfaring med jordvarme, så mit spørgsmål er; hvordan slutter man det helt praktisk til? Kører det bare helt automatisk eller skal vi gøre noget aktivt for at tilslutte det, her til vinter?
Det lyder helt sikkert som verdens dummeste spørgsmål for mange af jer, men bær over med mig (jeg er en kvinde og aner på forhånd intet om jordvarme) Grin


Hej
Inge spørgsmål er dumme, måske undtagen dem som ikke stilles.

Hvis du netop har købt hus omkring denne tid, så er der vel gang i din varmepumpe?
Så umiddelbart er der ikke mere at gøre, hvis den har kørt fornuftigt hos forrige ejer, så kører den vel også fornuftigt hos dig.
Husk at varmepumper skal have et årligt tilsyn.

Nu skriver du intet om husets varmesystem, er det overvejende radiatorer eller er det overvejende gulvvarme?
Hvor gammel er din pumpe? Hvilket mærke osv

Måske/måske ikke kan det være relevant at overveje om du kan justere på pumpens fremløbstemperatur, det vil sige hvor varmt vand sendes ud i radiatorer.
En økonomisk optimering er at køre med så lav fremløb som muligt, og så hen over vinteren lade varmepumpen selv regulere op og ned på fremløb i forhold til udetemperatur.

På en varmepumpe hedder det en varmekurve, når du har den optimale varmekurve, ja så kører pumpen af sig selv.
Det optimale er så lav fremløb som muligt, men så du alligevel har det så varmt, at du er tilfreds med indeklimaet.

Hvis det ikke allerede er indreguleret, så benyt følgende metode, skru op for alle termostater ( i første omgang radiatorer) og under søg om du får det for varmt, er det tilfældet, indstilles pumpen på en lavere varmekurve, får du valgt for lav en varmekurve, ja så bliver der for koldt og du må gå et trin op.
Hvis du har gulvvarme støbt i gulvet så tager det et døgns tid før du kan mærke ændringerne i fremløb.

Men sandsynligvis er alt dette indreguleret i forvejen af den forrige ejer.

Sandsynligvis er huset også registreret i BBR som elopvarmet, hvorfor du får alt købt strøm over 4000kWh ca 50øre billigere, er du i tvivl, så se på BBR meddelsen

Du er velkommen til at vende tilbage med spørgsmål, så vil jeg eller andre svare efter bedste evne.

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Varmeihuset
Ta evt nogle billeder vist du er helt blank om hva de spørger til
så kan experterne måske se hvad det er du har
 
Varmeihuset
evt fortæl hvor stort huset er og alder, et etage eller ?kælder?osv
isoleret godt eller ?
hvis du så ved elforbruget (kan man se på ens elselskabs hjemmeside)
så kan experterne måske sige om det er er rimeligt forbrug , eller en katastrofe
alt efter hvor meget varmt vand i bruger til bad osv

og som nævnt, hvis der pt er varme i radiatorer eller gulv,, så er der da noget der virker;o)
 
heatitup93
Hej allesammen! Tak for de gode svar!
Huset er 123kvm stort og én etage.
Vi har haft fat i tidligere ejer, som gjorde sig den kæmpe ulejlighed at komme ud forbi huset og sætte os ind i tingene. Virkelig en lifesaver!
Nu er vi tilgengæld kommet i et nyt spørgsmål, i og med at vi kun har boet i huset i en månedstid, men netop har fået en vandregning på knap 2 tusinde kroner! Shock Det må næsten være fremadbetalt vandregning, for i vores tidligere lejlighed gav vi kun 1500 kr pr. år..
Jeg må godt nok erkende at der virkelig mange uoversete omkostninger forbundet med at være husejer! Grin

Vh, den lidt fustrerede!
Elise
https://www.evermart.dk/apple-watch-2-remme
 
Chr
Det er rigtig godt, hvis du sætter lidt date om din varmepumpe, huset og så videre i din signatur, ligesom jeg har i min. SÅ er de vigtige oplysninger ved hånden, når man læser dine espørgsmål, og dermed er det mennere at svare.
Der er forskellige fabrikater og typer af pumper, og dermed også forskel på, hvordan menuer mm ser ud, og hvad de skal stå på.

En rigtig god ide er, at i noterer jeres elforbrug jævnligt, f.eks. hver uge. SÅ kan der holdes styr på, hvor meget vejret mm betyder for forbruget, og om det er helt hen i vejret. Ofte er der betydeligt mere end småpenge at spare ved at få de rigtige indstillinger på plads.

Ligeså er det en god ide at notere sit vandforbrug ned en gang om ugen. Det giver en god ide om, hvor meget den årlige regning løber op i, og om ens forbrug er fornuftigt.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2597&pid=19569#post_19569]heatitup93 skrev:[/url]

Hej allesammen! Tak for de gode svar!
Huset er 123kvm stort og én etage.
Vi har haft fat i tidligere ejer, som gjorde sig den kæmpe ulejlighed at komme ud forbi huset og sætte os ind i tingene. Virkelig en lifesaver!
Nu er vi tilgengæld kommet i et nyt spørgsmål, i og med at vi kun har boet i huset i en månedstid, men netop har fået en vandregning på knap 2 tusinde kroner! Shock Det må næsten være fremadbetalt vandregning, for i vores tidligere lejlighed gav vi kun 1500 kr pr. år..
Jeg må godt nok erkende at der virkelig mange uoversete omkostninger forbundet med at være husejer! Grin

Vh, den lidt fustrerede!
Elise
https://www.evermart.dk/apple-watch-2-remme


Hej Elise
Der kan være forskel i vandpriser alt afhængig af hvordan du bor.
Jeg bor på landet og er ikke tilsluttet offentlig kloark og betaler derfor kun ca 10kr pr kubikmeter.
Jeg har også et udlejningshus i Melsted på Bornholm, dette er tilsluttet offentlig kloark, og her er vandprisen ca 45kr pr kubikmeter, den største pris er at komme af med spildevandet, altså betaling til fælles kloark.
Måske er det din forskel i vandpris.

Men ellers forvent et forbrug på omkring 50-60kubikmeter pr person pr år, og find vandprisen hos din leverandør og vurder om din aconto betaling er rimelig.
Måske har den tidligere ejer haft flere medlemmer af husstanden, og så tager man i første omgang aconto efter dette.

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,970,484 Unikke besøg
XHTML CSS