HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Tilbygning ovenpå jordvarmeslanger
JesperBN
Hej alle, jeg mangler lidt hjælp til et spørgsmål/problem jeg har prøvet at finde svar på.

I foråret 2012 fik vi installeret et jordvarmeanlæg med 450 m. slager på vores parcelhus grund. (950kvm). Det blev lagt i 2 lag med øverste lag ca. 1 meter nede. Det fungerer fint og vi er meget tilfredse med det hele.

Vi planlægger dog at lave en tilbygning på 30kvm ovenpå et udsnit af slangerne. Er et total no-go, eller helt ok. Eller er der andre muligheder? Evt. forlænge slangerne et andet sted? Er åben for forslag.

Mvh. Jesper Boel Nielsen
 
hamselv
Det er no go at bygge ovenpå slangerne. Om noget af slangen kan lægges inaktivt, vil bero på en analyse af driften, forbruget, temperaturer mm.
 
JesperBN
Hej hamselv

Et no-go, er det som i der er ingen mulighed for at løse på problemet? Hvad vil der ske hvis vi laver en tilbygning ovenpå det område hvor slangerne ligger?

Når du skriver at lægge noget af slangen inaktiv, hvordan foregår det? Skal det fysisk afkobles eller?
 
hamselv
Placering

§ 10. Jordvarmeanlæg skal overholde de i stk. 2-8 angivne krav. Ingen del af jordvarmeanlægget må ligge inden for de nævnte afstande.

Stk. 2. Et horisontalt anlæg med brine skal etableres mindst 50 meter fra et alment eller ikke-alment vandforsyningsanlæg, og mindst 5 meter fra et andet vandforsyningsanlæg.

Stk. 3. Et vertikalt anlæg skal etableres mindst 300 meter fra et alment eller ikke-alment vandforsyningsanlæg og mindst 50 meter fra et andet vandforsyningsanlæg.

Stk. 4. Et horisontalt anlæg med direkte fordampning skal etableres mindst 10 meter fra almene vandforsyningsanlæg og mindst 5 meter fra ikke-almene vandforsyningsanlæg.

Stk. 5. Varmeslanger, der er placeret mindre end 1,5 m fra bygninger og mindre end 1 m fra vand- og kloakrør, skal være isoleret mod kondens.

Stk. 6. Varmeslanger i et horisontalt anlæg skal ligge mindst 0,6 m fra skel, medmindre der foreligger en skriftlig tilladelse fra naboejendommens ejer.

Stk. 7. Varmeslanger skal nedgraves, således at de har mindst 0,6 m jorddækning.

Stk. 8. Afstanden mellem boringer til vertikale anlæg skal være mindst 20 meter.

Inaktivt = isolerere og lægge i bøsningsrør (hvis det bare er en kort krydsning). Eller ville jeg grave op og flytte. Eller skære fra og svejse, og så svejse noget i et andet sted hvis man kan. Eller, hvis anlægget vurderes at klare sig fremragende, reducere længden, om end dette er en temmelig ringe løsning, når man oveni har tænklt sig at øge belastningen.
 
woebbe jordvarme siden 1985
@jesper bn
Jeg har selv været i samme situation for en del år siden, så jeg kender problematikken.

Det er normalt ikke det store problem at grave ned til en jordslange og frigrave den og derefter flytte den, men da du skriver at du har slangerne i 2 lag, hvor jeg formoder at den nederste ligger i omkring 2 meters dybde, så vil jeg ikke anbefale at prøve at flytte den, det er simpelt hen for besværligt og også farligt at gå i en 2 meter dyb rende. Hvis man bygger ovenpå en jordvarme slange så SKAL den isoleres med poretætte rørskåle så den del der ligger under bygningen og i en afstand fra bygningen bliver gjort inaktiv. Om det er lovligt og kan blive godkendt ved jeg ikke.

Hvis det kun er en enkelt streng over få meter kunne man nok gøre det, men hvis tilbygningen kommer til at ligge ind over slangerne flere steder får du også et problem med at bygge oven på en hel masse jord som har været gravet op og dermed vil sætte sig med tiden, da du jo skal meget dybt ned for at finde den nederste slange vil sætningsproblemer i din nye tilbygning være en risiko.

Du kan sagtens forlænge slangerne et andet sted enten medplast samlinger eller svejsning.

Nu skriver du ikke noget om hvor mange kWh din varmepumpe er, hvor stort dit hus er, samt hvor stor den nye tilbygning bliver. Det kan jo være at du stadig har slange nok selv om du frakobler den del der kommer til at ligge under tilbygningen.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
BMC030
Ved godt dette er en gammel tråd, men vil der være noget I vejen for at bygge et skur/garage ovenpå slangerne hvis man burger sundolitt F-Sokkel.??
Villa på 275m2 1924/56 renoveret i 2011, 75% gulvvarme. 22-23 grader året rundt, 130m2 garage/Man cave 12-13 grader. Smile.
Nibe F1245-12 CU 650m slange. Sat i drift Juli 2014
 
woebbe jordvarme siden 1985
Nu er et skur jo en ting og en garage en anden ting, et skur kan jo blot være 4 stolper, et tag og 4 vægge i træ og fliser på gulvet og her betyder det måske ikke så meget hvis tingene skulle sætte sig op og ned.
Det bedste og sikreste er jo altid at isolere de berørte jordslanger med poretæt rørisolering.

Jeg ville personligt aldrig støbe noget i beton der lå tættere end 1,5 meter på mine jordslanger uden at isolere dem. heller ikke med en sondolit f sokkel. Husk at det er den energi der ligger i frysning og frost kan løfte stort set alt.

vær også opmærksom på at den del af jordslangerne der bliver overdækket med skur / garage må forventes at blive inaktiv.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,173,492 Unikke besøg
XHTML CSS