HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Aktiv lagring i jordlager
no100
Sommeren går på hel og lageret er fyldt, DMI. Oplyser at sommeren var den koldest i ti år, men det til tros havde vi mere sol en i 2011, 50 timer og det hjælper da lidt.

Min energifanger køre på luftens temperatur men når sol skinner på fangeren forøger udbyttet, energifanger giver 950 w. pr. grad den er varmere. de bedste dage gir energifangeren 130Kwh til jordlageret i døgnet.
Jeg har ændret på måden jeg køre pumperne på i for hold til sidste år, og totalt har jeg lagt 9,3Mwh. ned i lageret, Der er i år brugt ekstra el. for at læge varmen dybt, så der er i alt brugt 428 Kwh. på de 4 måneder V.P. har holdt sommerferie.

Brinen er 15 c. og målepunkterne en meter fra varmelegeme / absorber giver et gennemsnitstemperatur på 13 c. Det vil sige at jeg har hævet temperaturen i varmelagret med 11 c.
I år vil jeg så også lave om på måden jeg bruger energifangeren / jordlageret på i fyringssæsonen
Det skulde kunde række til en vinder også hvis den bliver kold.Grin
no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
pmp
Hos mig er jordtemperaturen i 0,9 meters dybde hævet 15-16 grader helt af sig selv det sidste halve år.
Hvad er det lige du har gjort siden temperaturen hos dig kun er steget med 11 gr. ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
no100
Forskellen er at dit lager ligger i 1 m. dybde og det gør at du taber 50 % inden fyringssæsonen starter, når man der til lægger at du vedblivende taber til verdensrummet i fyringssæsonen, så er der en forskel.Wink
Det er i hver til fælde teorien.
Hilsen no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
no100
Hvis du skal lave en sammen linning skal du tage din jordtemperatur da den var koldest og nu og så se hvad den er hævet med. Og regn så lige din energifangers størrelse ud?

no100.Grin
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
pmp
@no100
Det er lige netop temperaturstigningen, siden den var koldest, der er 15-16 gr.

Hvorfor vil du ikke skrive hvad dit "system" går ud på, siden du bruger 428 kwh på noget vi andre får gratis - og så får du alligevel kun 11 gr.

Hvis du har sendt 9,3 Mwh i jorden, taber du da også masser af varme til verdensrummet - eller vil din jord koge i løbet af få år.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
no100
@pmp
Hvorfor vil du ikke skrive hvad dit "system" går ud på, siden du bruger 428 kwh på noget vi andre får gratis - og så får du alligevel kun 11 gr.

Jeg vil da gerne fortælle om mit system jeg forstod bare ikke dit første spørgsmål.
Aktiv lagring i jordlager = er et lager der ligger dybt og kan holde på varmen i en periode. I mit system er det 2 000 m3. ca. der ligger dybere en 2 m.

noget vi andre får gratis ?

Det er en påstand. Din jord bliver kølet fra 15 til 0 c. hvor mit lager bliver kølet fra 14,5 c. til 2 c. og mit er dobbelt så hårdt belastet.

Hilsen no100.Smile
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
pmp
@no100
Vi kommer nok ikke videre. Det virker ikke som om du vil skrive hvad det er du har gang i.
Hvis dit mål med denne tråd er, at vi andre skal syntes du har et fantastisk projekt, så må du lægge alle oplysninger frem.
Jeg ser ingen dokumentation for, at du får noget igen for den enregi du bruger hen over sommeren, og de ekstra anlægsudgifter du har haft.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
allankj1
Enig PMP. Kan heller ikke rigtig se ideen i at bruge 482 kwh om sommeren. Svarende til 1.050 kr. plus en masse anlægsudgifter. Ville det ikke have været nemmere at købt en luft / vand pumpe og så have brændt de ekstra kwh af om vinteren som følge af at en luft / vand alt andet lige har en lavere COP end jordvarme. Det havde nok været billigere i den sidste ende. Men selvfølgelig man skal have lov til at lave forsøg uden at det nødvendigvis skal være økonomisk fordelagtigt.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
no100
Nu var det bare ment som en opfølgning på min første tråd energifanger med jordlager. Den gang havde jeg en del spørgsmål som det viste sig ingen kunde svare på, nu har jeg så selv et par resultater.
Mit anlæg er lavet som jeg mener jeg får det bedste resultat og ikke som et konkurrence projekt.
no100.Smile
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
no100
Nu er der gået 3 år og der er konet en del resultater fra andre anlæg. En af rapporterne heder
Analyse af Varmelaringens betydning for Effektiviteten af jordvarmeboringer.
I denne rapport om Glud anlægget har man glemt at godtgøre ordentligt hvor den varmen der lagers kommer fra og hvad det koster. Der til kommer at to a´ fir bilder ikke er fra Glud anlægget. At der bruges varmepatron mår temp. Ind kommer under -0,9 c.
Det er 5 af de store ind for forskning i jordvarme der står på rapporten og som får anselige midler fra det offentlige.
Hvad får i ud af rapporten og er rapporten dækkene for overskriften?

Mit anlæg har mange ting tilfældes med anlægget i Glud, lænden på kollektoren – VP.størlse –
års cop. – gammelt hus.
Forskel på anlæggene.
Glud har traditionelle dybe jordvarmeboring og El-patron + man gemmer overskuds varme?
Mit har kompakt varmelager med energifanger og drivhus men ingen El-patron.
Praktisk forskel er at Glud bruger El i varmepatron og boringen bliver koldere år for år.
Mit anlæg bruger El til lagring af varme og lagret holder varmen med en svagt stigende tendens år for år.

Kan mit anlæg komme op koge. nej aldrig, fysikkens love, termisk ligevægt forhindre dette.

no100.Wink
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
no100
Hej Varmeihuset

Her er fortsættelsen.

Mit anlæg har nu kørt i 6 år og jeg bruger ca. 7000 kwh. pr. år, ud af dette forbrug er det ca. 7 % der går til energifangeren.
De 7 % skal så deles ud i 2 lige store dele, 3,5 % til varmelagring og 3,5 % til opvarmning af brine kræsen under og efter varmepumpens drift.
For de 3,5 % der går til lagring får jeg lagt energi i jorden svarene til 15 008 kwh.
Jeg har kikket på temperaturen i varmelagerets koldeste måned. februar. 2013-2014-2016-2017 for at sammenline og det viser en stigning på 1 grad over de 5 år. Om det skyldes ændring af måden energifangeren bliver brugt på eller variation af vinderne eller op lagring af varme fra år til år er alt for tidligt at svare på.

No100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
Varmeihuset
Hvor varm er din fremløbstemperatur til raiatorerne
som du selv skriver andre steder, er dit hus IKKE det man anbefaler til en varmepumpe, men din løsning er så heller ikke det man normalt ser ;o)

En enerigfanger kunne jeg selv lægge på garage taget, der er 29m2 plads , og det behøver ikke at være pænt ;o)
et energihegn kunne jeg også lave
eller en af de der der ligner en kæmpe sytråds rulle ;o)
Bor næsten på toppen af en istids sandaflejring
har to græsplæner adskildt af et område med kloakrør og andre ukendthedder;o(
den ene plæne kan en bore maskine let bakke ind på
den er 144m2, den anden ca 160m2
Mit hus spiser pt ca 3kwh ved 4 grader udetemp
min luft vand køler fordamperen en grad ned pr kwh varme produceret
dvs at ved 4 grader udetemp, der rimer den ikke til , kun når der laves varmt vand
til sommer kommer der forhåbentlig energi ruder i huset, + diverse utæt heder tættes
det rykker rim temp ned på måske tre grader

en jordvarme pumpe med energifanger, kunne så lave varme i huset ved udeluft alene måske helt ned til to grader udetemp
så er der ikke mange timer tilbage man skulle tappe på jorden i
DE VIL komme , så varmem skal være der

min ide til en fanger ville være jordvarmeslanger lagt ud som på billedet , bare på garage taget, og evt i flere lag med lidt afstand imellem så luften kan cirkulere omkring slangerne
jeg har også en problematisk gavl, der suger slagregn ;o(
tænker her på en trekant/plade med gulvvarme slanger på bagsiden, den vender sydvest
Med 144m2 plæne med alm jordslanger, og en fanger, der kunne man måske slippe for at lagre energi, plænen ville kun blive belastet ved temp under ca tre grader
men man bliver nok nød til det for ikke at overophede fangeren i solskin

www.jordvarmeanlaegpris.dk/media/197932/Jordvarmeslange.jpg

cymar.com.pl/upload/wymiennik_poziomy_gruntowy_small.jpeg
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
no100
Hej Varmeihuset

Har du regnet på hvor mange meter rør der skal til for at nå op på 48 m2. overflade?
Min energifanger er kobber/alu. Og hvis jeg skal have en rimelig cop. ved kørsel vp./energifanger alene skal temperaturen være over 6 c.

no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
Varmeihuset
Nope, ingen beregninger,, endnu ;o)
men DVI har den her energifanger
http://www.digitaleprodukter.dk/produkter/35414998-energifanger-dansk-varmepumpe-industri-as/egenskaber
s3.amazonaws.com/buildin/description_illustrations/35440/normal/Energifanger_BB.jpg
Den er med 150 meter 40mm røroverflade 18,8 M2

Teknisk information

Slangetype
PE80 Ø40/35,2 TN10
Slangelængde
150 m
Overfladeareal
18,8 m2
Volumen
146 liter
Højde (inkl. ben)
1490 mm
Diameter
1080 mm
Cirkulationspumpe
Wilo RSG25/6-3PR180
Tilslutning for PE-rør
Ø40
Vægt inkl. væske
248 kg


Her er en med 48 slanger der må være 6,25 meter lange =300 meter
det et medlems her på forummets
fra den her tråd
http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2419&rowstart=0
www.heatpump.dk/forum/attachments/solfanger_1.jpg

og en anden udgave
www.heatpump.dk/forum/attachments/ecs.jpg

hvis man HÆNGER slangerne på et slags hegn, så ville det ikke se vildt grimt ud
www.rmnt.ru/pub2/HN/Hm/HNHmRj2o.jpg
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
De tal man skal ha fat på, er hvor mange watt kan man hive ud af en meter slange af xx diameter ved 3 grader eller to ,,uden at slangen kommer under nul
flowet i min varmepumpe (monoblock) er på ca 860 liter i timen
hvis man havde samme flow i en slange, så ville man kunne trække 2kwh ud af slangen i timen , og den ville falde 2 grader
spørgsmålet er hvor meget slange der skal til, for at luften kan nå at erstatte de 2 kwh
i mit tilfælde ville jeg ved 3 grader ha et varmebehov på 3,25kwh
så slangen skulle kunne erstatte de 3,25 kwh uden at fryse
kommer vi længere ned i udetemp, skal der endnu mere slange til
men der ville man så begynde at bruge jordslangen i stedet for luftslangen
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
I tilfældet med 3grader ude, ville det seføli være nødvendigt at hæve flowet for at kunne hive 3,25kwh ud af vandet , uden at det kom under nul grader

man kunne også lade slangen fryse/rime til (på ydersiden), og , så i en periode køre på jordslangen, så ville udeluften imens afrime slangen igen
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1900&pid=20796#post_20796]no100 skrev:[/url]

Hej Varmeihuset

Har du regnet på hvor mange meter rør der skal til for at nå op på 48 m2. overflade?
Min energifanger er kobber/alu. Og hvis jeg skal have en rimelig cop. ved kørsel vp./energifanger alene skal temperaturen være over 6 c.

no100.


Kører din fuld power, og holder så pause ?
Hvis ja, kunne den klare det ved lavere ude temperaturer, men længere driftstider
Dit anlæg ville let kunne teste effekten af 200meter slange ;o)
Hvis 150 meter 40mm slange gir 18,8 M2 , så må 200 meter gi 25,0667 M2 overflade, vel og mærke noget overflade der er tæt på vandet

150 meter indeholder 146 liter vand så 200 meter indeholder 194,6 liter eller 226 watt pr grad

hvor spørgsmålet igen er hvor meget luften kan nå at erstatte
men det må DVI jo egentlig vide, de sælger jo en varmefanger
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
Nå, jeg skrev til DVI, du skrev tilbage at de ikke længere lavede fangeren
desværre svarrede de ikke på spørgsmålet om hvor meget man kunne hive ud af fangeren ;o(
Har dog spurgt igen, de bør jo ha infoen liggende, og det er jo stadig noget der KUNNE afgøre om man evt ville vælge jordvarme

Men har regnet lidt på det

146 liter vand i slangen
lad os sige at vi har et flow i slangen på 860 liter i timen, OG henter 3kwh ud af slangen i timen TEORETISK
Det ville sænke temperaturen 3 grader på vandet ind kontra ud på pumpen
DE FØRSTE 146 liter havde 3 grader ;o), så blir de samme 146 liter genbrugt ;o(
i anden omgang, ville de ,,HVIS der ikke blev tilført varme fra luften have en temperatur på 0 grader

HVIS slangen i stedet havde 860 liter i sig, kunne vi faktisk køre en hel time inden det første vand blev genbrugt
SÅ ville der være en time til rådighed til at varme vand i en slange tre grader op
men da vi kun har 146/860 del har vi kun 146/860 del time til at varme vandet tre grader op
60 minutter delt med 860x146 =10 minutter og 11 sekunder

så skulle jeg bare ta et stykke slange som der bruges, fylde det med vand, sætte det i et køleskab der er tre grader, når alt har stabiliseret sig, skynder jeg mig at tømme slangen for vand , og hælde 0 grader varmt/koldt vand i slangen , og ind i køle skabet igen
og ha et termometer i , og se hvor hurtigt temperaturen stiger i slangen

der ville være vindstille og mørkt i køleskabet,;o) nøjagtigt som udenfor i i det dårligste der kunne forekomme ved samme ude temp

Hmm nogen der har en stump 40mm jordslange liggende ;o)
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Daffy
Hej Varmeihuset.
Måske kan du få noget inspiration fra (mit) varmeanlæg i Sverige:

Torpen er et flot Älvsborg træhus, fra 2010 på i alt ca. 200 kvm. og en stor garage bygget ved siden af. Varmepumpen blev en helt ny NIBE (Vølund) Figther 1245 8 kw som er udmærket for huset, selv om der er hundekoldt i området her om vinteren.

Desværre var den oprindelige bjergvarmeboring for lille til at kunne trække huset. Allerede efter den første vinter var indgående brine på -6 grader og det er altså for lidt. Gode råd var dyre -og en ekstra boring endnu dyrere (100000 kroner + en masse byggebøvl).

Den lokale rørmocker (vvs´er) var helt med på at der skulle laves noget alternativt, for at forbedre anlægget. Det blev så en 8 kvm. vakuumsolfanger med 2 varmtvandsbeholder. 1 til opvarmning af brine og 1 til opvarmning (forvarmning) af brugsvand til varmepumpen der jo har en 185 liter varmvandsbeholder indbygget.

Brineopvarmningen har konsekvent 1. prioritet og derefter opvarmes brugsvandet. Solfangeranlægget, der i øvrigt kører næsten hele tiden bare der er noget lyst, varmen brinebeholderen op til 28 grader, der derefter shuntes ned til 20 grader som indgang til varmepumpen - bedste temperatur for en sådan varmepumpe. Når temperaturen i bjergvarmeboringen er 4 grader OVER indgående brine til brinebeholderen, sørger en tregangsventil for at åbne for boringen, men stadigvæk sådan at alt brine løber igennem brinebeholderen.

Om det virker ? tja, det laveste temperatur der er målt i boringen siden etableringen i 2011 er -1,

Brugsvandet opvarmes af solfangeranlægget når brinen er 29 grader. Alt brugsvand løber igennem solvarmebeholderen, hvilket har den effekt at varmepumpen stort set aldrig arbejder hele sommeren. Kun når der virkeligt skal bruges meget varmt vand til ungernes svimmingpool eller lignende kører varmepumpen.

Jeg har netop her til morgen (07-01-2018) fået oplyst at indgående brine er 0 -og udetemperaturen er minus 19, hvilet ikke er usædvanligt i Midtsverige om vinteren.

M.v.h.

Daffy
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
no100
To ud af De 3 eksempler på energifanger du har bilder af er alle tænkt til at hjælpe jordvarmeanlæg og ikke beregnet på at køre selvstendigt.
Den du har bilde af nederst er fra NBE. Og kan heller ikke købes i dag, men de skrev den gang at der skulle 100m. slange til pr. 1 kwh. vp.efegt. så efter din regnemetode skal du op på 400m. hvis din vp er 4 kwh.

Så skriver du
vel og mærke noget overflade der er tæt på vandet
mine kobberrør er 1mm. I godstykkelse Og plastrøret er 2,5mm. Og dårligt leddene

200 meter indeholder 194,6 liter eller 226 watt pr grad
En 4 kwh. vp. skal ca. bruge 1000L. i timen ved 5 c.

HVIS slangen i stedet havde 860 liter i sig, kunne vi faktisk køre en hel time inden det første vand blev genbrugt
Det vand der er i midten af røret løber hurtigere end det der ude ved rør vægen. Der går ikke en time.


der ville være vindstille og mørkt i køleskabet,;o) nøjagtigt som udenfor i i det dårligste der kunne forekomme ved samme ude temp
vindstille er ikke den ringeste situation, ved 4 - 5c. vil der oftest dannes kondens som med den rette vind og tenp. Vil fordampe, ved fordampning vil der forsvinde varme.

Ren energifanger vil give dårlig økonomi, vil du alligevel lave den så udform den som et langt rør så kan du blæse i den ene ende og forstøve lidt vand. En sådan sne kanon vil altid væge jubel. Grin

no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,972,741 Unikke besøg
XHTML CSS