HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Defekt kompressor på 7 år gammel Nibe Fighter 1210-8,5
Keems
Som overskriften siger, har jeg fået den kedelige meddelse at komp. er færdig Sad Udskiftning af sådan en ligger i 30000 kr. klassen SadSad

Mit spørgsmål lyder så: Kan det svare sig at skifte komp, eller skal man give 10-15000 ekstra, og investere i en ny?
Jeg har desuden ladet mig fortælle, at det er en ny type komp. de vil montere, nogen der ved hvad forskellen er på den nye og den gamle?

Lidt tal:

Hus: 187 m2 fra 1981
Radiator i hele huset undtaget 2 badeværelse + bryggers hvor der er gulvvarme.

komp. start: 28747
komp. drifttimer: 12725
Varmekurve: 9
Redigeret af Keems d. 31-10-2009 01:27
 
hamselv
Øhhh, hvad hedder den kompressor? Og hvad er indeholdt i de 30 kg?
 
Keems
Det er et helt modul der skal skiftes. det har ikke noget navn, andet end et et serie nummer som er: 02448101313008, hvilket nok ikke kan bruges til ret megetWink

Selve modulet koster 25000, og så går de sidste 5000 til en styreenhed til modulet og arbejdsløn
 
hamselv
Den var fæl.

Hvis ikke modulet er skummet sammen (det gjorde de i gamle dage) kan man adskille den og skifte selve kompressoren. Men det kræver en tur på værksted med modulet.
 
Keems
Den er ikke skummet.. Men hvem kan lave det?? For ifølge Vølund service og montøren der var ude og dødsdømme den, kan den ikke repereres.

Undrer mig, at der ikke er nogen af de 3 vvs firmaer jeg har været i kontakt med, der har foreslået det. Måske skulle man lige forhøre sig.
 
hamselv
Det kan et aut. kølefirma. Eller nogen kan. Men om det kan svare sig, er noget andet! Vi har da repareret de gamle, en del gange.
 
Keems
Hvis man vælger at udskifte kompressoren, kan man så risikere at andre komponenter i anlægget kan tage skade ?
Har hørt/læst at man skal passe på med at pille for meget ved varmeanlæg. Ved ikke om det også gælder jordvarme.
 
hamselv
Hvis kompressorens viklinger er brændte, kan der være syre i anlægget. Dette kontrolleres ved en syretest.

Men meget andet kan være galt. Den kan have tabt fyldningen (utæthed).

Det der kunne tale for en totaludskiftning, er at der måske er sket en teknisk udvikling siden din blev lavet! Fo syv år siden, kørte Nibe vel med stempelmaskiner. Scroll'erne larmer mindre, eller har i det mindste en anden støjkarakter. Flere af de varmepumper der kan leveres i dag, har 5 års garanti. Nogen reklamerer endda med 10 års kompressorgaranti.

30000 for en ombytning forekommer mig lidt småkostbart. Specielt hvis man "bare" får en ombytter.
 
Keems
Nu er jeg snart kommet frem til en løsning. Ud med Vølund og ind med enten:
Gastech ecoheat 8,5 til 58000,
Bosch EHP9LW/M 65000,
Danfoss DHP-H 8 70000,

Alle priser er incl. udskiftning og moms.
Hælder mest til Gastech'en, men er også lidt skeptisk over, at den måske er for billig
Redigeret af Keems d. 09-11-2009 19:49
 
allankj1
Ja jeg ville da nok vælge denne:

http://www.bynor.se/product_info.php/cPath/21_31_423_424/products_id/2344

hvis jeg skulle have ny pumpe en dag. Har jo installationen og skal bare ud med den gamle og ind med den nye.

45.750 sek * 72,24 = 33.050 DKK + lidt fragt fra Sverige.

Mon ikke der er en smed der kan tilslutte den til min eksistende installation for under 32.000 DKK???

Ja ja ved godt der sikkert kommer en masse indlæg om hvor farligt det er at købe den i Sverige.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Keems
Allan.

Korrekt, det er sgu billigt at købe en i Sverige. Men for det første bryder jeg mig ikke om at der ikke er nogen garanti på den (med mindre man gider køre, eller sende skidtet til Sverige). Derudover skal man finde en Vvs firma der gider udskifte den + jeg nok lige skal instrueres i hvordan man får det bedste ud af anlægget.
Jeg har boet i huset i 2 år, og har egentlig ikke helt fattet hvordan man optimerer et jordvarme anlæg. Jeg satsede på at de tidligere ejere havde forstand på det Frown
 
allankj1
Ja man må sige det kan være dyrt hvis ikke man gider sætte sig ind i hvordan anlægget kører. Det med en vvs tror jeg ikke er så svært i disse tider. De vil vel gerne have noget at lave for tiden.

Synes det er vildt spændende og optimere anlægget og sætte sig ind hvordan det fungere men vi er jo alle så forskellige.

Allan

Mvh
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Keems
Det er ikke spørgsmål om jeg "gider", men når man ikke fatter hvordan det fungerer, så er det sgu svært at optimere.
Jeg har forsøgt at læse mig frem til det her på siden, men synes bare jeg bliver mere forvirret af det. Jeg skal se det i virkeligheden, før den fiser ind.

Og ja, de vvs firmaer jeg har talt med, var absolut ikke interesserede i at montere et impoteret anlæg.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,974,664 Unikke besøg
XHTML CSS