HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ingen overskrift
lars jensen
Hej forum,
Jeg ville sætte stor pris på jeres vurdering af nedenstående.
Vi vil gerne skifte fra opvarmning med oliefyr til jordvarme. Luft-vand kunne selfølgelig også være en mulighed, men en vi helst vil undgå pga det skrummel man skal have stående udenfor samt potentielle støjgener for os eller naboer. Vi er bare i tvivl om det kan lade sig gøre med jordvarme. Vi har haft 3 installatører ude hvor 2 siger det kan vi godt og den tredie at der er for lidt plads.
Huset er fra 1964 med en tilbygning fra 2005. Nyt tag og vinduer i 2009. Energimærkning ’D’ og 175 m2. Radiatorer i det meste af huset men ca 30-40 m2 vandbåren gulvvarme.
Nuværende varmeforbrug ca 1800 liter olie + 2 paller træpiller (i træpilleovn) + 2 tårne brænde.
Grunden er på 1150 m2 men vi har nok kun ca 500 m2 til rådighed til slanger. Der er et vandhul på grunden og grundvandet står meget højt måske 10-20 cm under overfladen hvor grunden er lavest. Der er afløb fra vandhullet men det er ikke noget kæmpe flow. Jorden er nordsjællandsk muld så langt ned som jeg har været hvilket nok er en meters penge. Kommunen er blevet spurgt og kan umiddelbart godt acceptere jordvarme så længe vi ikke forstyrrer vandhullet.
Ingen af installatørerne har erfaring med turboslanger eller nedgravning i flere lag.
Lyder det som et håbløst tilfælde? Vi vil beholde vores pejseindsats og pilleovn så jeg er ikke som sådan bange for at komme til at fryse, men vil heller ikke ende med et håbløst underdimensioneret anlæg og permafrost i haven.
Håber I vil komme med jeres altid kvalificerede input og hvis nogen har anbefalinger af kompentente installatører i de nordøstlige sjælland eller evt uafhængige konsulenter der er værd at snakke med ville det være fantastisk, gerne som pb.
Jeg kan senere supplere med info om de foreslåede anlæg hvis det er interessant. Begge foreslog Vølund og jeg mener at de begge mente at 9 kW var hvad der skulle til.
Mvh
Lars
 
Varmeihuset
Hvis du hurtigt fik instaleret en energimåler på dit fyr, og kun brugte det en tid, så ville du vide meget njagtigt hvad dit hus bruger af ebergi

hvis du samtidig prøvede at finde den laveste fremløbs temperatur som kunne holde huset lunt, ville du ha et enormt godt grundlag for indkøb af pumpe

Jeg er hverken sælger eller instalatør, men de vil sikkert gerne vide hvor store dine radiatorer er pr m2 beboelse og hvor meget varmt vand i ca bruger OG HVOR VARMT I VIL HA DET både inde temp og vv ;o)
radiatorer et to eller tre lag, med eller uden ribber mellem pladerne

Hvor stort er vandhullet? , og kunne man evt lave søvarme ?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
pmp
Hvorfor vil du kun bruge halvdelen af din grund til jordslanger ?
Det er rigtigt godt med jordslanger gennem vandhullet, men hvad mener du med at vandhullet bliver forstyrret ?

Nu er vinteren nok forbi for denne gang, men ellers er test af mindst mulige fremløbstemperatur og forbrugsmåling (med olie alene) gennem en kold periode, langt mere sikkert end omregning af pillefyr og pejs. Der skal naturligvis fortages løbende målinger af udetemperaturen, så der kan omregnes til forbrug og fremløbstemperatur ved DUT og årsforbrug.

Men hvorfor vil du beholde dit pillefyr ? Så skal du fortsat betale vedligeholdelse af det samt skorstensfejer, og jordvarmen bliver nok ikke billigere af den grund.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Enig PMP. Vi regner altid tilbage fra piller olie og hele molesjavsen, og dimensionerer så efter at man ikke bruger hverken pilleovne eller brændeovne!. Huset kunne jo blive solgt til nogen der ikke gad bøvle med sådan noget, og så ville det være kanon-ærgeligt at have lavet et forkert anlæg. På samme måde vægter vi også at et par ældre mennesker måske sælger deres hus til nogle unge mennesker med børn.
 
lars jensen
Vandhullet et omtrent 100 m2, så for lille til at gøre en forskel. Kommunen siger at vi helst skal holde 10 meters afstand; evt kan vi gå tættere på men i hvert fald må det ikke ‘forstyrres’.
Jeg ville gerne bruge mere grund til slanger men hvis jeg trækker hus og tilbygning fra og holder lidt afstand til hus, sø og skel og tager hensyn til et par store træer, så er det der jeg ender.
Radiatorerne er alle med to plader og lameller imellem. Ingen af de tre sælgere har udtrykt bekymring vedr dem. Vi havde også en energikonsulent ude forresten via en eller anden ordning i vores kommune. Jeg vil se om jeg kan finde den varmebehovs beregning han lavede. Han var desværre slet ikke ekspert i jordvarme.
Jeg har gennem to vintre prøvet at lave forsøg med lav fremløbstemperatur men styringen på vores gamle oliekeddel er fuldstændig ligeglad med hvad jeg stiller drejeknapperne på. Den varierer ml 50 og 70 grader som den nu synes (jeg har sat temp følere på frem og retur). Der er ikke nogen udefølere som forstyrrer, og olieservice manden forstår det heller ikke.
Det er ikke et pillefyr vi har men bare en pilleovn. Den tænker jeg at vi beholder men jeg er helt enig i at en kommende varmekilde skal kunne klare opgaven selv.
Håber det var svar på alle de gode spørgsmål.
 
pmp
Du har plads nok.
Jordvarmebekendtgørelsen siger 0,6 m fra skel og 1,5 m fra bygninger.
Jeg gravede i 2010 ca. 0,75 m fra mine 25 år gamle æbletræer (på begge sider). De lever stadig fint, men blev også vandet en del det år. Der skal være rødder tilbage til at modstå en efterårsstorm, men du kan gå tættere på end du tror.
Jeg har ikke hørt om regler for afstand til vandhuller. Gætter på kommunen har taget fejl af bestemmelserne om, at bønder ikke må dyrke jorden tætter end 10 m på vandløb af hensyn til kvælstofudledning. Jeg syntes du skal spørge ind til hvor de har fundet hjemmel til de 10 m fra vandhullet.
Men hvor kommer vandet fra ? og hvor løber det hen ? Kan du få slangen ned i de vandstrømme der er i jorden, så er det rigtigt godt.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lars jensen
Mht. til træer er jeg mest bekymret for et større nåletræ vi har stående inden for vælteafstand til huset. De har jo nogen meget overfladiske rødder, så der vil jeg ikke for tæt på. De 10 meter til vandhullet var bare et forslag fra kommunen. Det vigtige for dem var at vandhullet ikke bliver “forstyrret”, hvilket nok bare vil sige at der ikke skal graves eller køres eller smides jord i det.
Der er et flow igennem vandhullet som har et overløb til en større sø, og en del af det vand løber igennem vores jord, men det er altså ikke voldsomme mængder.

Jeg vil stadig meget gerne høre forslag til enten kompetente installatører eller dygtige folk der mod betaling kan give uvildig rådgivning. Gerne på personlig besked hvis det er måden her på heatpump.
Og tak for hjælpen foreløbig!
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,495 Unikke besøg
XHTML CSS