HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
IVT Greenline HT Plus
Finn DK
Hej alle

Jeg er blevet tilbudt en brugt 6 kW, "C"-model af ovenstående.
Ifølge sælger er kompressor skiftet fornylig, til en Copeland ZP31 K5E-TFD-830.
Ekspansionsventilen er en Honeywell TLEX-E0580, R407C +15/-30 gr.C.
Der er påfyldt korrekt mængde R407C. Min tvivl går mest på kompressoren, som, ifgl. databladet, er beregnet til R410A. Vil pumpen fungere korrekt med denne kompressor/fyldning?
Et par andre ting, der undrer mig, er tilgangen til varmtvandsbeholderen. Den går ned i toppen af beholderen, ligesom afgangen. De beholdere, jeg har set indtil nu, har alle haft tilgang i, eller ført til, bunden, her sidder de 15-20 cm fra hinanden i toppen. Måske der mangler et "indre" plast/PEX-rør, som i nogle Metro beholdere med rør i toppen?
Desuden anoden i beholderen, det er kun en lang tynd pind, uden noget offermateriale. Manualen nævner noget om elektronisk beskyttelse, men der er ingen gode billeder af elektroden.
Ellers ser pumpen OK ud, jeg har dog endnu ikke haft mulighed for at tilslutte spænding, det sker først i begyndelsen af ugen.
Jeg håber der er nogen herinde, der kan hjælpe mig lidt videre.

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
hamselv
Kan svare på noget af det. Beholderen er formentlig Borö. Med et stigrør indvendig til KV. Derfor toptilslutning af begge studse. Beholderen er rustfri, med en kappe udført af almindelig sort jern. Beholderen er beskyttet af en elanode. Denne skal normalt ikke skiftes. Honeywell termonventilen er standard. Denne har været en af de mindre heldige og især i LV varmepumperne fremviste disse ikke for god holdbarhed. De gamle greenline'r havde også ikke så heldige ESBE sædeventiler til omskiftning mellem VV og opvarmning. Disse med fordel udskiftet til LK kugleventiler. Følerfejl på brine og udeluft set, disse senere ændret til Molex følere. På de små varmepumper oplevede vi nogle få haverier på pumper efter 6 - 7 år. Disse skiftede man så til mere energivenlige pumper. Varmepumpen er, hvis det er en HT+C6 født med en meget meget fin og lydsvag Mitsubishi Electric kompressor. Kan ikke lige helt overskue hvilken betydning en R410 Copeland maskine, brugt med R407C vil opføre sig. Men det er sådan utrolig nemt vha elmåler at måle dig til COP på den vha AB test sammen med elvarmelegemet.

Eksternt skal du huske en snavssamler på brine og en på radiatorvand.

Af nysgerrighed: Hvad skal du give for sådan en brugt fætter?
 
Finn DK
Tak for svar

Der sidder et typeskilt på beholderen, det kigger jeg nærmere på i morgen. Kugleventilen er en LK, det har jeg checket, kunne huske at have læst i ældre indlæg at Esbe var mindre heldigt. Dvs at jeg skal have tryllet noget med et stigrør til KV-tilgang, eller er det en standard reservedel? Jeg var lidt nervøs for at røret var tæret væk pga. defekt anode, men det er så heldigvis ikke tilfældet.
Jeg kigger lidt nærmere på følerne også, noget af det ligger separat. Når du skriver havarier på pumper, mener du så kulde- og varmebærerpumper? De er begge Wilo, jeg vender tilbage med typenumre. Sælger oplyste COP på 3,7, uden dog at nævne temperaturer.
Angående pris, så var det noget under en teenagers månedsbudget til chips og cola, 1.000 kr.
Dvs, hvis bare kompressoren kan snurre rundt, og vekslerne ikke lækker, så er det værd at arbejde videre med.
Jeg skal også have printet manualen ud, så jeg kan få den nærlæst, kan se at styringen ikke er helt så simpel som den til den gamle Nilan.

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
hamselv
Stigrøret er skam svejst i tanken og er en del af denne. Det er en ganske ok VP, men er nu ca 3-4 generationer gammel. Men det gør den ikke ringe, men den bruger lidt mere strøm end en ny. Skifter du de to pumper er forskellen ret lille. Styringen kan det basale og noget mere end Nilan'en. Vi kan nul'le din boks så vi starter på en frisk.

Har skiftet et par varmebærerpumper der var blevet trætte og skiftet/repareret et par kuldebærerpumper der havde brændt omskifterkontakten.
 
Finn DK
Hej igen

KV-tilgangen ender i toppen af tanken, men jeg kan se et rør ligge på skrå dernede, sikkert det originale stigrør, som er knækket af. Så der skal laves et nyt, enten PEX eller rustfri.
Beholderen er som du skriver en Borö, 163/57 liter. Pumperne er Wilo TOP-S25/7,5 og RS25/6-3P, der må jeg se mig om efter noget bedre. Ifgl. databladet kan brinepumpen håndtere 600 m slange i 1 løb, jeg får noget der ligner 2 x 200 m parallel, så jeg kan sikkert nøjes med en noget mindre pumpe. Styringen styrer ikke hastighed på varmebærerpumpen, så ingen specielle krav der, evt. Alpha2 i 130 mm. Jeg vakler lidt mht. buffertank, det burde ikke være nødvendigt ved 6 kW og +100 m2 betongulv med klinker på ca 70 m2. Telestater er fravalgt indtil alt andet er prøvet.
Når du skriver at styringen kan nulles, vil det sige både retur til fabriksindstilinger og nulstilling af timetællere?
Der skulle komme strøm på pumpen i løbet af eftermiddagen, varmeanlæg og vand bliver forbundet torsdag, jordslangerne går der nok yderligere et par måneder med, grunden skal først ryddes for skurvogn, containere og jordbunker. Det vil samtidig gøre, at grundvandsniveauet kommer ned på et niveau, der gør det lidt nemmere at få slangerne i jorden.

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
hamselv
Kender udmærket varmepumpen og dens reguleringprincipper. En noget gammel svend, formentlig fra dengang SEAS NVE importerede.

Ville nok svejse et nyt stigrør i. Gad vide hvorfor det i øvrigt er brækket af?

Dengang anvendte man 275 m til en 6'er ca 350 meter til en 7'er ogmin 2 x 225 til en 9'er. Men du aner jo intet om hvad din VP kan, qva der er syet en R410 Copeland maskine ind, der kører på 407.

Er der rodet radiatorer ind i det, ville jeg klart anvende en buffer. Direkte på gulv kan du sagtens lade være. Skal telestater bruges (og det skal de dybest set) er bufferen også en god ide.

Ja jeg kan nulle den helt tilbage (tror jeg nok). Kan ihvertilfælde slette alarmlog, og nulstille timetællere. Men er lidt ulden mht justering af nogen af alarmparametrene, når kompressoren er skiftet til noget uautoriseret.

Pløjer man slangerne ned, er man ligeglad med højt grundvand. Bare det ikke er så blødt man ikke kan køre der.
 
hamselv
På brine ville jeg vælge en pumpe der modsvarer den der sidder i, ikke "BARE" en Alpha 2. Og jeg ville under ingen omstændigheder rode mig ud i brønde og flere kredse. KIS (keep it simple). På varmesiden passer en 6meter Pico fra Wilo så smukt ind.
 
Finn DK
Hej hamselv
Tak for dine svar. Jeg har sat strøm til pumpen, men smeden har endnu ikke nået at lave rørene færdige, det bliver først mandag.
Foreløbig ser alt positivt ud, der er liv i styringen, alarm for udeføler og retur varmekreds forsvandt da jeg hurtigt forbandt følerne, fasefejl forsvandt efter bytte af faser og kompressoren lyder sund og rask, kunne også se at kompressor afgang gik fra 15 til ca 30 grader, da jeg kørte den manuelt i ca 10 sekunder. Elpatron måler OK både med ohmmeter og megger. Kugleventil kører også fint.
Der er tale om nyinstallation i vores sommerhus, den gamle Nilan i min signatur skal fortsætte i helårshuset.
Der er tale om ren gulvvarme i beton, ingen radiatorer, og huset er blevet isoleret med ca 300 mm i både gulv, vægge og loft, så jeg ser frem til et overskueligt forbrug.
Jeg har støbt 4 90 mm indføringsbøjninger ned, så grenrør til brinen kommer til at sidde indendørs, planlagt 2 x 200 m. Jeg prøver i første omgang med den originale brinepumpe, så kan jeg evt. skifte når jeg har fundet ud af hvilket trin der passer med flow og deltaT.
Gulvvarmefordeleren er forberedt til telestater, men jeg vil prøve om anlægget kan køre tilfredsstillende uden, inden jeg laver den investering, det samme med buffer, der er afsat plads, men endnu ikke monteret nogen.
Jeg vender tilbage når der er kommet vand på anlægget, jeg kommer dog til at køre elpatron i et par måneder, medmindre jeg vælger at installere en midlertidig energifanger som jeg har mulighed for at låne/leje.
Vil nok også overveje at invitere dig forbi når det hele er færdigt, for nulstilling af styring.
Ved du om der er nogen mulighed for netopkobling af pumpen? Jeg arbejder i udlandet, så det ville være fint at kunne følge med.

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
hamselv
Umiddelbart får du ikke lov til noget mht internet, men du har en sumalarm udgang du kan trigge en sms-sender med. I tidernes morgen kunne man via et svensk firma se det hele på afstand. Mener IVT/Bosch købte dem og lukkede foretagenet.
 
allankj1
http://www.husdata.se/ProdSelector.asp
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Kan det ikke bruges
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Finn DK
Hej Allan

Jeg fandt også frem til samme løsning da jeg Googlede efter det i går.
I dag har jeg checket versionsnummer på min Rego 637 styring. husdata.se skriver at det skal være minimun ver. 2.24 og min har ver. 3.06, det burde altså virke, og ca. 1.000 danske kr. er vel ikke ublu. Dertil kommer så en lille pc-løsning, en Raspberry Pi burde kunne gøre det
Måske der er nogen der har erfaringer med produktet?
I går blev min pumpe sat i drift på elpatron, og alt ser OK ud. Jeg når dog ikke at installere energifanger inden jeg rejser ud igen, i stedet får jeg forberedt til jordslanger i de 4 uger jeg er væk.

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
lars-jacobsen
Vær opmærksom på at interfacet i den gamle REGO637 ikke er normal RS232 på det 9 benede D-sub connector men et 3V.
Jeg har et interface modul hvis du er interesseret. Skiv en PM.
Software skulle også være tilgængelig på nettet.ikke som et komplet live logningssystem, men dog så det er muligt at se data og tænde/slukke/regulere indstillingerne.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
allankj1

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2546&pid=19236#post_19236]Finn DK skrev:[/url]

Hej igen

KV-tilgangen ender i toppen af tanken, men jeg kan se et rør ligge på skrå dernede, sikkert det originale stigrør, som er knækket af. Så der skal laves et nyt, enten PEX eller rustfri.
Beholderen er som du skriver en Borö, 163/57 liter. Pumperne er Wilo TOP-S25/7,5 og RS25/6-3P, der må jeg se mig om efter noget bedre. Ifgl. databladet kan brinepumpen håndtere 600 m slange i 1 løb, jeg får noget der ligner 2 x 200 m parallel, så jeg kan sikkert nøjes med en noget mindre pumpe. Styringen styrer ikke hastighed på varmebærerpumpen, så ingen specielle krav der, evt. Alpha2 i 130 mm. Jeg vakler lidt mht. buffertank, det burde ikke være nødvendigt ved 6 kW og +100 m2 betongulv med klinker på ca 70 m2. Telestater er fravalgt indtil alt andet er prøvet.
Når du skriver at styringen kan nulles, vil det sige både retur til fabriksindstilinger og nulstilling af timetællere?
Der skulle komme strøm på pumpen i løbet af eftermiddagen, varmeanlæg og vand bliver forbundet torsdag, jordslangerne går der nok yderligere et par måneder med, grunden skal først ryddes for skurvogn, containere og jordbunker. Det vil samtidig gøre, at grundvandsniveauet kommer ned på et niveau, der gør det lidt nemmere at få slangerne i jorden.

Mvh, Finn


God ide uden telestater hvis det er + 100 m2 beton uden radiatorer. Du kan stille på pumpen hvor meget den skal hæve returtemperaturen på gulvvarmevandet når pumpen kører. Det kaldes koblingsdifferencen. Findes et sted i menu 3. Jeg hæver min temperatur med 3,4 grader når min pumpe kører. Jeg har dog 167 m2 betongulv. Så for min er der masser af beton at arbejde med. Standard står koblingsdifferencen til 5 grader. Prøv at se om din pumpe får nogle fornuftige tider med 100 m2 beton gulv og koblingsdifference på 5 grader. Hvis du føler at du får for meget udsving i temperaturen i huset så skru koblingsdifference ned. Den vil så kører lidt oftere i løbet af dagen og pauserne vil blive kortere. Var obs på at standard står sådan en pumpe til at koble 6 kw elpatron ind hvis det er under 10 grader uden for og den konstant har kørt 60 min. Dette bør du ændre på hvis ikke det allerede er ændret.

Skriv ved spørgsmål. Tror Hamselv kan skrive under på at jeg kender en del til lige netop den varmepumpe :-)

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Jeg er ret overbevist om at Allan krammer hans varmepumpe hver dag, om end hun har været en forfærdentlig furie og generet ham groft.
 
hamselv
Og tak Allan. Kunne ikke huske det med HUSDATA. Troede egentlig det var lukket!
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,174,069 Unikke besøg
XHTML CSS