HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Anskaffelse af nyt jordvarmeanlæg
CapJord
Hej Alle

Vores gamle jordvarme anlæg (Q700 Vølund) fra 1984 har lige mistet den største kompressor og vølund anbefaler ikke at købe ny ;-) Så nu skal jeg ud og have et nyt skab. Den gamle installation ser såldes ud :

13,5KW fordelt på 5/8.5 modul med 180 liters tank til forbrugsvand.
Der ligger 3 x 135m ø40 i jorden som er fugtig normal jord.

Huset er fra 1973 og i 2 plan. Huset er 174 kvm og vi har 63 kvm kælder. Alt på nær 1 rum i kælderne og stuen (20 kvm) er gulvarme.

Vores årlige elforbrug fra 2009 og frem til 2013 har gennemsnitligt været 13000kwh.

Vølund har anbefalet deres F1245 12kw med 100 liter buffertank og har ingen problemer med længden af slangerne.
Jeg har også fået tilbud på Bosch Compress 6000 10LWM med 120 liter buffertank og her er det lidt mere uldent. Udregningen til denne enhed anbefaler 490 meter slange??
Jeg har også bedt om tilbud fra Vailliant men har ikke modtaget dette endnu.

Det skal siges at vi for 2 år siden fik installerer en brændeovn, dels fordi vi syntes det er hyggeligt men også for at kunne klare de pludselige temperaturfald som jordvarmen har svært ved at klare. Vi har genveks installeret men bruger det dog ikke pt.

Nu kommer vi så til spørgsmålene :

* Hvorfor er der så stor forskel på hvad de enkelte systemer skal bruge af slange?
* Kan jeg gå udfra at et nyt system vil køre fint med de gamle slanger?
* Nogen her der har erfaringer med anlæg fra Bosch? Kvalitet/Energi forbrug osv?
* Nogen der har erfaringer med skift fra et mærke til et andet og genbrug af slanger?

Jeg hælder mest til Vølund fordi vi altid har fået super god service ved dem og det gamle anlæg virkede bare, men det er også væsentligt dyre end fx Bosch? What to choose?

Hvis der er brug for ydereligere information så tøv ikke med at skyde jeg er klar ved tasterne.
 
CapJord
Hov! Jeg glemte lige et spørgsmål.
* Giver det nogen mening at få større buffertank til systemet? Fx 300 liter?
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej Capjor

Jeg stod selv i samme situation i 2009, jeg fik tilbud fra dvi, ivt og naturligvis vølund.

Alle 3 firmaer har efter min opfattelse rigtig gode varmepumper, men jeg valgte vølund igen først og fremmest fordi jeg i alle årene siden 1985 har fået en rigtig god service fra vølund bla fik jeg efter 7 år et nyt kompressormodul til en helt ok kullancepris. Derudover har vølund efter min opfattelse markedets mest brugervenlige betjeningspanel som er lige til at gå til for de fleste.

Vølund har også så mange års erfaring at jeg ikke ville være betænkelig ved at følge deres råd om genanvendelse af de eksisterende slanger.

Hvis du ikke for nylig har fået trykprøvet dine jordslanger ville jeg få lavet en trykprøvning inden en ny varmepumpe blev opstillet, men det tror jeg også vil blive gjort i forbindelse med opsætningen af en ny.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Problemet er at du du stiller opgiven uden at være konkret! Derfor får du forskellige svar. Envidere kan der være forskellige opfattelser af hvilken sikkerhedsmargin man bør køre med.

Havde du spurgt undertegnede ville jeg starte med at opremse de tal og værdier du havde oplyst. Slutteligt ville teksten oplyse at ovenstående tilbud bygger på de af kunden oplyste fakta. Så skal vi aldrig for en dommer, hvis noget går galt.

Du oplyser 13000 kWh!??! Så er det spændende - hvor stor en del forbruger i til varmepumpen???

Du oplyser almindelig jord - fugtig!

Der opvarmes 237m²

Taster vi så ind i vort program at vi har et hus på 237m², 4 personer, karbad. Vi antager max fremløb nødvendig er 45°. Vi antager at den gamle Vølund har kørt med en SCOP på 3 og forbrug 9500 kWh (dette er nok overvurderet, både mht SCOP og forbrug). Regnes med "alm jord" hedder anbefalet slange længde 460 meter og en VP på nominelt 10 kW. Huset har et beregnet varmetab på 9,4 kW ved DUT. Dette lyder nogenlunde korrekt. Varmetabet er således ca 40 W/m², hvilket tenderer lidt højt. Så SCOP og forbrug er nok lidt ringere.

Indregnes så istedet "våd jord" hedder anbefalet min slangelængde 330 meter.

Vender vi den så på hovedet og tager gammeldags kvm beregning, bør et hæderligt godt isoleret hus ligge omkring 30 - 35W pr m² svarende til 7 - 8,3 kW. Altså ikke helt inde for rækkevidde af en 8'er.

Valget af en 10'er passer derfor rigtig fin for Bosch-manden. Uden lige at have kigget tror jeg ikke der er specialet meget mere power i Vølund's 12 kW, faktisk ligner den mere en 10 kW'er i mine øjne.

At man er lidt forbeholden med slangelængde er såmænd bare udtryk for omhu og forsigtighed. Om man bruger en VP af det ene eller det andet fabrikat, er fløjtende ligegyldig. Dog kan man opleve at mindre pumpestærke varmepumper ikke kan lide systemer andre sagtens kan køre med. I dette her tilfælde er det fløjtende ligegyldigt. Glykol eller sprit er også ligegyldigt. Forskellene er marginale. Grundig gennemskylning er dog et must ved en ny VP. Det var ikke ligefrem en god metodik, man dengang anvendte til fyldning af anlæg. Og vi har sateme skyllet meget sand og luft ud af slanger til de gamle orange. For Bosch's vedkommende skal man huske at få behandlet vand på radiatorkredsen. Dette er i dag et krav, for at man kan sikre sig den gode virkningsgrad bibeholdes. Ved ikke om Vølund også har set lyset, men dem fra Tranås SKAL have behandlet vand.

Ud fra det beskrevne ser alt OK ud, men ville betinge mig at se hus og installation, inden jeg lovede dig noget.

Vi kender både det gamle anlæg der skal ned og Bosch'en. Bosch'en er en fin maskine. 90% af de fejl vi ser på dem, er installatørbestemte. Så brug en ordentlig installatør. Dette ret generelt. Så det gælder formentlig også på Vølund'en.
 
RSB
Behandlet vand ?
Hvad består den behandling af og hvad er formålet ?

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2016&pid=13928#post_13928]hamselv skrev:[/url]
For Bosch's vedkommende skal man huske at få behandlet vand på radiatorkredsen. Dette er i dag et krav, for at man kan sikre sig den gode virkningsgrad bibeholdes. Ved ikke om Vølund også har set lyset, men dem fra Tranås SKAL have behandlet vand.

Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
hamselv
Simple as that. Kedelsten accepteres ikke. Der er ikke plads i veksleren. Selvfølgelig checker man lig PH og hårdhedsgrader først. Men næsten alt vandværksvand er enten for hårdt eller er alternativt temmelig surt. For at modvirke afsætninger af kalk, kører du vandet gennem et lille vandbehandlingsanlæg. Hvis det er surt PH regulerer du.

Det er angivet højt og larmende i deres installationsvejledning (men ingen gør det)!

Har et lille HOH blødgøringsanlæg til formået.
 
hamselv
Og fri mig for en belæring med at af-iltet vand ikke betyder noget. Har et par prøver jeg kan fremvise der siger noget andet.

Her hos os har vi ændret procedurer mht VP'er. Vi bruger en filtrering, vi ikke har set andre bruge på brinen (dette har vi gjort længe). Vi bruger behandlet vand på radiator-kredsen.
 
RSB
Heldigt jeg så har et blødgøringsanlæg lige efter måleren... :-)
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
hamselv
Mon ikke du har en magnetisk vandbehandler. Det er ikke just drikkevand du få ud af det, når du har kørt det gennem et blødgøringsanlæg.

Magnetisk vandbehandling er ikke nok! Rigtig behandling koster knapper og jeg tror ikke man putter noget i huse, der fordyrer vandet med 1 kr pr liter.

Kig på dit vandværks hjemmeside og se din dH° og din PH værdi!
 
RSB
Jo det er et blødgøringsanlæg med automatisk regenerering (samme princip som i en opvaskemaskine).
Vandet hvor jeg bor har en hårdhed på 28-30, så det er et helvede uden.
Anlægget er indstillet til en hårdhed på 5, men kan komme ned på 0, hvis man ønsker det.
Hårdheden er sat til 5 for at vand ikke bliver for aggressivt over for metaldele og for at vandet ikke smager mærkeligt. Det smager næsten som kildevand :-)
Anlægget bruger et par kg salt til regenereringen om måneden og 30 liter vand pr. gang, hvilket er ca. 5% af vandforbruget. Alligevel er års forbruget ikke steget tilsvarende.
til gengæld bruger vi meget mindre vaskemiddel til tøjvask, salt og afspænding til opvaskren, mindre vand (og tid) til rengøring, mindre rengøringsmiddel og afkalker mm.
1 gang om året skal anlægget have en opfyldning med noget speciel desinficerende salt for at slå bakterier (dem som der er naturligt i drikkevandet) ihjel, for at være sikker på koncentrationen ikke bliver for høj .
Alt i alt er vi meget tilfredse!
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
CapJord
Super! Virkelige gode svar. Jeg kan oplyse at hårdheden på mit vand her er omkring 12-14. Mht gennemskylning tror jeg ingen af tilbudsgiverne har dette med i deres tilbud. Jeg vil straks tage kontakt og høre dem?


Til hamselv :

Yes jeg har nok været ukonkret men jeg skrev jo også at hvis der var brug for ydereligere info så kunne jeg fint grave noget frem. Jeg vil tro at jorden her må betegnes som værende våd idet vi har dræn omkring hele huset og en grundsvandsbrønd hvor det bliver ledt hen og pumpet væk. Det er nok det der gør at jeg kan køre med de forholdsvis korte længder. Iøvrigt kommer der en gut forbi fra Vaillaint fordi de gerne lige ville se jordtypen for at være helt sikker.
Mht. opvarmningen. Jeg varme kun et rum op i kælderen på 12 kvm udaf de 63. Rummet opvarmes vha radiator. Resten af huset på nær stuen varmes via gulvvarme. Stuen er vel omkring 20 kvm. Mht. varmetab. Vi har 150 mm under taget. Varmt loftrum forstået på den måde at der ligger ydereligere 150 imellem første sal og loftrum. Der er isolering i hulmur.
Iøvrigt er du intersseret i at gi' et bud på opgaven?
 
kla
Mmmm lyder lidt spændende det med blødgjort vand, den gang jeg solgte IVT var det på grund af vandets PH værdi (syreværdi) at det skulle blødgøres, og dette for at undgå korresion af de rustfrie beholdere, kedelsten er ret nyt for mig, men hvis Bosch og IVT beder om det er det jo nok korrekt.

det er i hvert fald første gang jeg hører det. og det er da for øvrigt nok en udemærket ide, så har man jo fuld kontrol over sin varmeinstallation.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
lars-jacobsen
Tja jeg kan ihverttilfælde heller ikke finde noget om det i min Bosch installationsmanual der var gældende på installationstidspunktet:
http://kortlink.dk/bze4
De kan selvfølgelig have ændret det siden. Jeg ved de har revideret og opdateret den, bla. med presostat placeringen mm.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Dem jeg har set anfører:

Vandet skal være i overenstemmelse med VDI 2035-1 og -2. Med hensyn til °dH bruges de samme værdier som for kondenserende kedler.

Så oversætter man til dansk og skriver:

Bemærk også at hvis °dH er højere end 3, vil ydelsen blive reduceret som følge af kalkstensbelægninger på varmevekslerens overflader.

PH anbefales mellem 7,5 og 9.
 
kla
Jeg ved at nogle vekslere kan have problemer med jernvitronol ved høje temperaturer, hvis vandet indeholder nogle specielle enzymer og kalk i tilpas høj mængde, dette kan stoppe veksleren

Kan det være det som man ønsker at sikre sig imod?
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
hamselv
Næh. Man har bare sat sig et regelsæt, iøvrigt også gældende for kondenserende kedler. Formentlig for simpelthen at undgå bøvl. Og med den tekst i INSTALLATØRVEJLEDNINGEN, hænger man ikke på garanti, hvis veksleren stopper, og en prøve af vandet viser °dH på f. eks 15. Ejheller har man ansvaret ved surt vand, hvis der opstår galoperende tæringer i tankens svøb.

Fuldkommen lig når en bilfabrikant kræver anvendt en olie, der skal overholde en specifikation.
 
CapJord
Hej Hamselv


>Valget af en 10'er passer derfor rigtig fin for Bosch-manden. Uden lige at have kigget tror >jeg ikke der er specialet meget mere power i Vølund's 12 kW, faktisk ligner den mere en 10 >kW'er i mine øjne.

Vil du ikke lige uddybe denne kommentar? Jeg forstår det ikke helt? Hvis Vølunds en en 12 KW og Bosch er en 10'er så har vølunden vel mere effekt og kan derfor varme mere op eller hvad?
 
hamselv
Begge oplyser data iht EN 14 511.

Bosch 10,4 kW (uden pumper) og 10,7 kW pumper medregnet, målt med brine 0 og fremløb 35°

Vølund oplyser 10,86 kW ved 0° brine og 45° fremløb. De oplyser ikke om det er med eller uden pumper.

Bosch vil i sagens ntur lave en lille smule mindre ved 45° end ved 35°. Men det er marginalt. Bosch kalder deres "10 kW" Vølund kalder deres "12 kW". Temmelig misvisende. Det havde været mest korrekt at de begge kaldte dem 11 kW.
 
pmp
Nibe/Vøund oplyser at en F1245 12kw yder 11,82 kw uden pumper, ved 0/35. Jeg ved ikke efter hvilken norm, men det må være derfor de kalder den 12kw.

Iht EN 14511oplyser Nibe/Vølund en yderse på 11,42 kw ved 0/35 og en ydelse på 10.86 kw ved 0/45.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,172,864 Unikke besøg
XHTML CSS