HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvilken varmtvandsbeholder til 5KW Panasonic monoblock?
nikolaj
Hej,

Jeg skal have monteret en ny Panasonic monoblock 5KW varmepumpe, som skal lave både gulvvarme og brugsvand, og i den forbindelse er jeg blevet lidt forvirret omkring hvilken varmtvandsbeholder, der vil være bedst egnet til formålet.

Jeg kan forstå at en stor spiral er et must. Derfor har jeg et godt øje til Metrotherm 100L Plus-beholderen, som har en hedeflade på 1,7m2. Vi er to personer (og snart en lille ekstra), og jeg tror, vi har et rimeligt normalt forbrug af varmt vand. Måske lidt til den lave side.

Vil der være varmt vand nok til os, og vil den kunne varme det op i et rimeligt tempo og på en effektiv måde? Dem, jeg køber den af, mener, at vi skal have en 200L beholder, da ikke hele vandmængden skal opvarmes (blot "den øverste tredjedel"). I det perspektiv lyder 100L jo af meget lidt. Er der noget om snakken?

Håber, nogen kan hjælpe med et godt råd!

Med venlig hilsen,

Nikolaj
 
nikolaj
Er der slet ingen, der har et kvalificeret bud? Smile
 
ehjensen
Hej

I flg. brochure omtales en Panasonice 150 L beholder(uden 3-vejs ventil åbenbart). Der er endda billede af beholderen sammen med "din" 5 kw varmepumpe.

https://www.billigventilation.dk/images/PDF/Panasonic%20monoblock%20datablad.pdf

Jeg går udfra, at beholderen er specialudviklet til varmepumper, og dermed har en større "varmeafgivings-flade" end de almindelige Metrotherm beholdere. Jeg mener, at have set Panasonic beholderen til ca kr. 5.500,-.

Jeg selv overvejer også Panasonic 50 L buffertanken, da jeg har en stor sydvendt køkken/stue, som det kan tænkes bliver nødvendigt at koble "fra" fra tid til anden. Håber at den buffertank er tilstrækkelig stor.

Mit hus er 104 m2 m. 2 værelser. Der bliver gulvvarme(så let som muligt) overalt.

Mvh Ebbe
 
ehjensen
Jeg kom så til at tænke på, om den 150 L tank er til rene varmtvands-installationer. Det kan forklare den manglende 3-vejs ventil.
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2704&pid=20959#post_20959]ehjensen skrev:[/url]

Hej

I flg. brochure omtales en Panasonice 150 L beholder(uden 3-vejs ventil åbenbart). Der er endda billede af beholderen sammen med "din" 5 kw varmepumpe.

https://www.billigventilation.dk/images/PDF/Panasonic%20monoblock%20datablad.pdf

Jeg går udfra, at beholderen er specialudviklet til varmepumper, og dermed har en større "varmeafgivings-flade" end de almindelige Metrotherm beholdere. Jeg mener, at have set Panasonic beholderen til ca kr. 5.500,-.

Jeg selv overvejer også Panasonic 50 L buffertanken, da jeg har en stor sydvendt køkken/stue, som det kan tænkes bliver nødvendigt at koble "fra" fra tid til anden. Håber at den buffertank er tilstrækkelig stor.

Mit hus er 104 m2 m. 2 værelser. Der bliver gulvvarme(så let som muligt) overalt.

Mvh Ebbe


Du skriver
Mit hus er 104 m2 m. 2 værelser. Der bliver gulvvarme(så let som muligt) overalt.

Hvad er der pt af isolering i gulvet ?

HVIS der ikke er nok pt, og du `bare``lægger let gulvvarme henover, så bliver det dyrt i forbrug

Hvis du skal brække gulvet op for at isolere, vil det nok være billigst og bedst for pumpen med tung gulvarme

I det sidste tilfælde, kunne du jo beholde radiatorerne, og ha begge dele

Holde gulvet lunt til grundvarme, og radiatorerne til de hurtige udsving som du mistænker dit hus for at ha behov for
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,972,612 Unikke besøg
XHTML CSS